Jeg tenkte å sjekke med dere om vi kan slå våre kloke hoder sammen og få til en konstruksjon på en bod med mål om å lagre høyballer i.
Det skal naturligvis være høyeste prioritering på lav luftfuktighet.
Kan gulvvarme i en støpt plate være noe?
Avfukter?
En form for vifteløsning som man alltid har brukt i låver?
Bakgrunnen er at jeg er litt lei av å sortere bort muggent høy nå som vintrene er like fuktige som resten av året.
Tilgangen på ballert tørrhøy blir dårligere, og da er det ekstra viktig å ta vare på det man kan få tak i.
La nå ideene flyte, og kanskje er det noen av dere som har løst det allerede på en kostnadseffektiv måte allerede?
God fortsettelse!
Det skal naturligvis være høyeste prioritering på lav luftfuktighet.
Kan gulvvarme i en støpt plate være noe?
Avfukter?
En form for vifteløsning som man alltid har brukt i låver?
Bakgrunnen er at jeg er litt lei av å sortere bort muggent høy nå som vintrene er like fuktige som resten av året.
Tilgangen på ballert tørrhøy blir dårligere, og da er det ekstra viktig å ta vare på det man kan få tak i.
La nå ideene flyte, og kanskje er det noen av dere som har løst det allerede på en kostnadseffektiv måte allerede?
God fortsettelse!
Oppbygget gulv med sprekker og vifte er vel en klassisk løsning i høyloft, burde kunne få til også i en bod. Er ballene tørre når de settes inn, eller skal de ettertørkes? Har du regnet med å fylle rommet til maks? 15m2 er jo ikke så mange baller... Kan bli vanskelig å ventilere tettpakket.
Er det virkelig et stort problem med mugne høy? (Er det bare du som har problemer eller har bønder med gamle høyloft også det problemet.)
Om det er et reelt problem ville jeg lage et gittergulv, typ en desimeter over det eksisterende gulvet og suge/blåse luft gjennom høyet.
Om det er et reelt problem ville jeg lage et gittergulv, typ en desimeter over det eksisterende gulvet og suge/blåse luft gjennom høyet.
Renovator
· Gävleborg
· 8 213 innlegg
Utrolig, man lærer noe hver dag! Dette ble årets første kunnskap! Jeg er oppvokst på bondegård, men hadde ikke i det hele tatt noen anelse om at det fantes noe som het høyensilasje! Snakket med pappa, og han sa at vi rent teknisk pleier å bruke det noen ganger når ensilasjen har ligget litt vel lenge, men jeg har aldri hørt noen annen benevning enn ensilasje.Fjelie 17 skrev:
//Patrik
Problemet med muglet høy kommer nå og da, en faktor er selvfølgelig for liten plass.
Et annet problem er at bøndene ikke tør å la det ligge like lenge som før når de har slått det, somrene er ikke like pålitelige lenger. Så man kan få litt fuktige baller iblant.
Ensilasje eller høylasje er litt for kraftig for ponnier så det unngår vi til den dagen det ikke finnes tilgang til heltørket høy.
Men en konstruksjon med plast og makadam og betongfundament med sprekker i gulvet kanskje kan være noe. 15 kvadratmeter er ikke mye, men jeg kan nok bygge flere der jeg bor eller større. (ikke så tettbefolket om man sier så)
Skal jeg ha avfukter så får jeg vel bygge helt tett og da må den gå hele tiden ellers blir det vel fuktig som bare det?
Et annet problem er at bøndene ikke tør å la det ligge like lenge som før når de har slått det, somrene er ikke like pålitelige lenger. Så man kan få litt fuktige baller iblant.
Ensilasje eller høylasje er litt for kraftig for ponnier så det unngår vi til den dagen det ikke finnes tilgang til heltørket høy.
Men en konstruksjon med plast og makadam og betongfundament med sprekker i gulvet kanskje kan være noe. 15 kvadratmeter er ikke mye, men jeg kan nok bygge flere der jeg bor eller større. (ikke så tettbefolket om man sier så)
Skal jeg ha avfukter så får jeg vel bygge helt tett og da må den gå hele tiden ellers blir det vel fuktig som bare det?
Høyet blir alltid muggent på overflaten som er eksponert mot luften. Den klassiske måten å unngå det på er å legge et lag med halm utenpå. Det kan gå med en presenning også, men da må høyet være skikkelig tørt, og det må ikke være noe luft mellom presenningen og høyet.
Å bare ventilere med mer fuktig vinterluft hjelper ikke. Gamle låver har alltid vært godt ventilerte.
Skikkelig tørt silofôr pleier å fungere selv for mindre hester. Ellers går det bra å spe ut med fin halm til Shettiser. Det finnes også timoteihalm, dvs. hele strå inkl. aks. Også et supplement. Kan brukes til forfangne hester.
Hvis du kan få tak i skikkelig tørt høy, burde en bod i form av en container fungere. Med doble vegger, slik at innvendige vegger, gulv og tak ikke blir fuktige utenfra. Bod fylles helt opp, dvs. ingen luft. Burde kunne fungere da det finnes innpakkede høyballer. Uvanlig siden de er dyre, men de finnes, og da antar jeg at det også fungerer uten å mugge eller råtne. Luft kommer jo til alt etter hvert som man begynner å plukke, men hvis man plukker slik at det blir minst mulig overflate eksponert mot luft, så rekker det sannsynligvis ikke å danne seg noe mugg før man har fôret opp med dem.
Å bare ventilere med mer fuktig vinterluft hjelper ikke. Gamle låver har alltid vært godt ventilerte.
Skikkelig tørt silofôr pleier å fungere selv for mindre hester. Ellers går det bra å spe ut med fin halm til Shettiser. Det finnes også timoteihalm, dvs. hele strå inkl. aks. Også et supplement. Kan brukes til forfangne hester.
Hvis du kan få tak i skikkelig tørt høy, burde en bod i form av en container fungere. Med doble vegger, slik at innvendige vegger, gulv og tak ikke blir fuktige utenfra. Bod fylles helt opp, dvs. ingen luft. Burde kunne fungere da det finnes innpakkede høyballer. Uvanlig siden de er dyre, men de finnes, og da antar jeg at det også fungerer uten å mugge eller råtne. Luft kommer jo til alt etter hvert som man begynner å plukke, men hvis man plukker slik at det blir minst mulig overflate eksponert mot luft, så rekker det sannsynligvis ikke å danne seg noe mugg før man har fôret opp med dem.
Grundstött
· Halland
· 28 345 innlegg
Du sier det selv: Varmen fra dyrene hjalp til med å holde høyet tørt.SBH skrev:
Det blir nok ikke så varmt i en bod.
Men risikerer man ikke mugg i høyet ved å blåse inn uteluft med 90 - 100 % RH?
For ikke å snakke om hvor mange mus og andre smådyr som kommer inn.
Det kan nok bli en ren dyrehage.
For øvrig er vel ikke høysilage "kraftigere" enn høy?
Kanskje litt mer lett å tygge, siden det har gjennomgått en gjæringsprosess.
Og ensileringen er en måte å konservere (gjennom melkesyregjæring) for å forhindre mugg.
Kompletter det med halm, så får de noe å holde på med.
Hvetehalm (utresket) anbefales, hestene her elsker det
Tillegg: Oldboy var litt før med omtrent samme info
Sist redigert:
Vi blander høyet med halm, store new forest ponnier har vi. Jeg er ikke ekspert på maten, men samboeren min er ganske streng med det og sier hun ikke ensilasje så er det så det blir
.
Hvordan bygger bøndene et høyopplag om de bygger nytt i dag?
Hvordan bygger bøndene et høyopplag om de bygger nytt i dag?
Grundstött
· Halland
· 28 345 innlegg
I Skåne er det vanskelig å få tak i høy. Nå ser det også ut til å være vanskelig å få tak i høyensilasje da sommeren var veldig tørr så 2. avlingen ble liten. Men det er stor forskjell på høyensilasje og ensilasje. Høyensilasje er i prinsippet halvtørket høy som presses og pakkes i plast. Ensilasje er betydelig fuktigere høy som presses og pakkes i plast. Ensilasje pleier også å være mer opphakket. Høyensilasje gis til hester og ensilasje til kyr. Å gi ensilasje til hester er nok ikke helt bra. Dels er det for sterkt og dels for lite for å stimulere hestenes tyggebehov.
Jeg sjekket med samboeren og hun sier at hösilage går bra, men det blir dårlig før vi rekker å bruke opp en åpnet innplastet ball.
Tilbake til lageret.
Så et alternativ er å bygge pælegrunn med sprekker i gulvet og ikke ha for tett mellom høyet og ytterveggene. Eventuelt dekke det ytre laget med halm. Bruken av vifte har jeg ikke helt ferdig med om det blir bedre eller verre.
Et annet er å bygge tett og bruke avfukter som også gir varme som en positiv bieffekt. Det koster en del strøm og dyrere bygging.
Tilbake til lageret.
Så et alternativ er å bygge pælegrunn med sprekker i gulvet og ikke ha for tett mellom høyet og ytterveggene. Eventuelt dekke det ytre laget med halm. Bruken av vifte har jeg ikke helt ferdig med om det blir bedre eller verre.
Et annet er å bygge tett og bruke avfukter som også gir varme som en positiv bieffekt. Det koster en del strøm og dyrere bygging.