5.033 lest ·
11 svar
5k lest
11 svar
Høy gjæringskasse samt hvordan man fester sokler i betong
Hei!
Spørsmål nummer 1:
Lurer på om noen har sett en gjæringssag for høye sokler? Mine sokler er 13 cm høye og har lett etter en sag som kan ta den høyden men finner ingen som er såpass høy.
Spørsmål nummer 2:
De gamle soklene satt fast i betong/tegelveggen med veldig store og kraftige spiker, og det er ingenting jeg vil klare å gjøre selv. Nå lurer jeg på om noen har tips på hvordan jeg best setter fast de nye soklene? Bør jeg kjøpe et sterkt lim? Eller tror dere det kan fungere med spiker?
Takk!
Spørsmål nummer 1:
Lurer på om noen har sett en gjæringssag for høye sokler? Mine sokler er 13 cm høye og har lett etter en sag som kan ta den høyden men finner ingen som er såpass høy.
Spørsmål nummer 2:
De gamle soklene satt fast i betong/tegelveggen med veldig store og kraftige spiker, og det er ingenting jeg vil klare å gjøre selv. Nå lurer jeg på om noen har tips på hvordan jeg best setter fast de nye soklene? Bør jeg kjøpe et sterkt lim? Eller tror dere det kan fungere med spiker?
Takk!
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 innlegg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6.615 innlegg
Kjøre med kapp og gjæring? Du kan jo sage listene liggende?
Innerhjørnene kan man forli for å unngå gliper.
For innfesting brukte jeg spikerplugg som jeg forsenket og sparklet over.
Edit;
Det finnes listeskrue for betong som ikke trenger plugg, men bare et forbedret hull.
Det er vel en spesiell type spikerpistol som fikser stålstift for betong.
Innerhjørnene kan man forli for å unngå gliper.
For innfesting brukte jeg spikerplugg som jeg forsenket og sparklet over.
Edit;
Det finnes listeskrue for betong som ikke trenger plugg, men bare et forbedret hull.
Det er vel en spesiell type spikerpistol som fikser stålstift for betong.
Sist redigert:
Svar på spørsmål 2. Det er mulig å lime sokler mot betongvegg (har gjort det selv med godt resultat). Vi brukte monteringslimmet No more nails. De kraftige spikene som sitter der nå er sannsynligvis satt med en såkalt dykkertpistol. Etterlater en del merker i soklene.
Tusen takk! Tror det blir lim. Føles mye enklere.R Danwag skrev:
richardtenggren skrev:
Kjører med kap og ger? Du kan jo sage listene liggende?
Innerhjørnene kan man forkroppere for å unngå gliper.
For innfesting kjørte jeg spikerplugg som jeg forsenket og sparklet over.
Edit;
Det finnes listeskrue for betong som ikke trenger plugg, men bare et forborret hull.
Det er vel en spesiell type av spikerpistol som fikser ståldykkert for betong.![]()
Takk for tips!
Gjelder geringssag så eier jeg dessverre ingen og er et fåtall lister som skal settes opp så føltes som en unødvendig investering, akkurat nå. Har du ikke noe annet tips på å kappe i 45 grader? Eier en stikksag og en bakksag.
Er du stødig på hånden løser du det med stikksagen. Alternativet er å leie en kapp- og gjærsag hos en utleiefirma, det pleier ikke å koste så mye (ikke der jeg bor i alle fall).
Angående å lime soklene må du tenke på om veggene er rette, det kan bli vanskelig å få listen til å bite i limet hvis veggen er skjev og listen må tvinges mot veggen.
Angående å lime soklene må du tenke på om veggene er rette, det kan bli vanskelig å få listen til å bite i limet hvis veggen er skjev og listen må tvinges mot veggen.
Hmm ja, å leie er jo en idé. Ikke så stødig på hånden med den ennå dessverre.J JoelN skrev:Er du stødig på hånden løser du det med stikksagen. Alternativet er å leie en kapp- og gjærsag hos en utleiefirma, det pleier ikke å koste så mye (ikke der jeg bor i hvert fall).
Angående å lime soklene må du tenke på om veggene er rette, kan bli vanskelig å få listen til å binde i limet hvis veggen er skjev og listen må tvinges mot veggen.
Ja, det var en ting jeg tenkte på. Ville ikke si at noen av nettopp betongveggene er helt rette. Kan man prøve og så fjerne med for eksempel stemjern og hammer hvis det ikke blir bra med limet - eller er det kjørt når den først er limt fast?
Har man først limt soklene, så vil man ikke prøve å ta dem av igjen. Jeg hadde leid en slagbormaskin og festet opp sokkelen med skruer dersom det er et sted den trenger å tvinges inntil veggen.
Egnede skruer for enkel montering: https://grabber.se/Skruv-och-infastning/Vitlackad-skruv/CTX40VITC
Egnede skruer for enkel montering: https://grabber.se/Skruv-och-infastning/Vitlackad-skruv/CTX40VITC
ok toppen! Slagbor har jeg så da gjør jeg det. Takk for hjelpen!J JoelN skrev:
Å gire uten hjelp tror jeg er litt småklurigt. Fremfor alt hvis man ikke er vant.
Denne kanskje ville være et alternativ:
https://www.hornbach.se/shop/Geringslada-for-dekorlister-MB2-liten/6250055/artikel-detaljer.html
Denne kanskje ville være et alternativ:
https://www.hornbach.se/shop/Geringslada-for-dekorlister-MB2-liten/6250055/artikel-detaljer.html
Klikk her for å svare