Jeg skulle trenge å høvle kanten på en tre meter lang og 21 mm tykk planke slik at vinkelen blir 45 grader. Hvordan gjør man det? Hendig kar med sans for presisjon håndhøvler. Men vi andre? Finnes det noe tips, triks, noen maskin eller noe redskap å bruke?

kanskje med en fres

Elektrisk høvel, holdt i 45° vinkel kanskje?

Det er ikke spesielt vanskelig, om man tar litt om gangen.

daugaard skrev:
kanskje med en fres
Mener du en håndoverfres?
KnockOnWood skrev:
Elhøvel, som holdes i 45° vinkel kanskje?

Det er ikke særlig vanskelig, om man tar litt om gangen.
Holder man den 45 grader på fri hånd, eller stiller man på noen måte inn 45 grader?

Birkelund skrev:
...
Holder man den 45 grader på frihånd, eller stiller man på noen måte inn 45 grader?
Det er ganske lett å arbeide med 0°, 45° og 90°.
Det er noe vi har innebygd i hjernen.

Den forrige-tekniske sjefen på jobben min sa ofte at man kan se 2° vinkelfeil med det blotte øyet, når det gjaldt vannrett og loddrett altså.
Og 45° er rett og slett halvveis mellom vannrett og loddrett :)

Men det er klart at du skal ha en "mal" med 45° vinkel å kontrollere med, mens du trener opp øyet.

Om du har en sirkelsag er det enkelt å få 45 grader. Så avhenger det også av hva du skal gjøre og hvor nøyaktige de trenger å være.

Jeg ville ha valgt en bordsag om det finnes tilgjengelig. Bare å vippe bladet og kjøre igjennom så er det klart på 5 sekunder. Vil man ha en perfekt finish på overflaten så er det bare å gå etter med et sandpapir.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.