Hvordan ville dere fått til vinkelen på en planke som skal være til et gjerde? Det går an å kjøpe ferdig for 150 dkk per stykke, jeg trenger 80 stykker så kanskje jeg kan spare ved å lage selv (?)

• Trekantet trestykke med vinkel, kanskje brukt til gjerde, på en nettside med grønt banner og handlekurvikon øverst.
  • Gjerde med horisontale trebord, en betongstolpe og dekorasjoner som fuglehus og hengende lampe omkranset av grønt og høstløv.
Den der profilen er nok tidskrevende å lage selv uten spesialmaskiner.

Men klart. Man kan kanskje frese sporet og deretter høvle vinkelen i en planhøvel hvis man først lager en jigg som låser den siden man høvler i riktig vinkel i forhold til oversiden.

Hvis man skal gjøre det med håndholdte verktøy så bør man nok ha veldig god tid og veldig lite penger.

• Liker
chali405
  • Laddar…
E Eld skrev:
Den der profilen er nok tidkrevende å lage selv uten spesialmaskiner.

Men visst. Man kan kanskje frese sporet og deretter høvle vinkelen i en planhøvel hvis man først lager en jigg som låser den siden man høvler i riktig vinkel i forhold til oversiden.

Hvis man skal gjøre det med håndholdte verktøy så bør man nok ha veldig god tid og veldig dårlig økonomi.
Fan også! Takk for idé!

Så kjøpe ferdige er kanskje ”billigere” tross alt.

Jeg hadde rimelig enkelt fikset det med båndsagen og vertikalfresen, men hadde nok likevel valgt å kjøpe ferdige om jeg ville ha. Å kjøre klissetrykt bartre i maskiner krever en del rengjøring som jeg helst unngår.

• Liker
chali405 og 1 annen
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Jeg hadde rimelig enkelt fikset det med båndsagen og vertikalfresen, men hadde nok likevel valgt å kjøpe ferdige om jeg ville ha. Å kjøre klissetrykt bartre i maskiner krever en del rengjøring som jeg helst unngår.
Ok! Kanskje et "treverksted" kan hjelpe meg med å høvle til

Hva skal jeg lete etter da for bedrift tro?

Du sparer nok ikke noen penger om du lar en snickerivetkstsd gjøre det for deg.

• Liker
fribygg og 1 annen
  • Laddar…
Fjellpanel kanskje?
Fjellpanel i finsaget gran, 22x120 mm, vises med tekst fra Byggmax om produktspesifikasjoner og pris.

SC Aero SC Aero skrev:
Fjellpanel kanskje?
[bilde]
Det var som fan! 🙂Ser veldig interessant ut! Takk for tipset!!

• Liker
SC Aero
  • Laddar…
C chali405 skrev:
Ok! Kanskje en "treverksted" kan hjelpe meg høvle til

Hva søker jeg etter da for bedrift tro?
Jeg tror de er like uinteresserte som jeg i å klusse med trykket, så de vil dessverre ta mer betalt enn at du sparer noe.

• Liker
chali405
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Jeg tror de er like uinteresserte som jeg i å styre med trykkimpregnert, så de kommer dessverre til å ta mer betalt enn du sparer.
Men ubehandlet gran som vi tenker å male burde funke da?

Kommer du til å se begge sider av planket? Ellers får du i prinsippet samme utseende på den ene siden og ubehandlet gran med fjellpanel som du kan kjøpe ferdig. Betydelig billigere og raskere.

• Liker
chali405 og 1 annen
  • Laddar…
C chali405 skrev:
Men ubehandlet gran som vi tenker å male burde funke da?
Jeg kan ikke svare for andre og hva de tar, men om totalprisen for kjøpte planker er 12 000 blir det vanskelig å spare ved å la noen forme granplanker for deg. Gran er klissete, så finner du ingen som pleier å jobbe med det tilkommer rengjøring utover arbeid og virke. De jeg vet som jobber med gran lager gulv og lignende og har ikke utstyr for å "finforme" virke.

• Liker
chali405
  • Laddar…
H Hans G2 skrev:
Kommer du se bägge sidor av planket? Annars får du i princip samma utseende på ena sidan och obehandlad gran med fjällpanel som du kan köpa färdig. Betydligt billigare och snabbare
Yes det var ett asbra tips med fjällpanel!
Jo båda sidor kommer synas, funderar på att slå ihop två paneler så passar det i betongstolpens skåra

Hep Hep skrev:
Jeg kan ikke svare for andre og hva de tar, men om totalprisen for kjøpsplankene er 12 000 blir det vanskelig å spare ved å la noen forme granplanker for deg. Gran er klissete, så finner du ingen som pleier å jobbe med det, tilkommer rengjøring utover arbeid og treverk. De jeg vet som jobber med gran lager gulv og lignende og har ikke utstyr for å "finforme" treverk.
Takk for alle svar! 🙂

Fjellpanel, trelim og altfor mye fritid. Så er det løst. Om jeg absolutt ville ha akkurat den profilen og ville spare noen kroner. Ellers hadde jeg nok valgt noe helt annet.

• Liker
chali405
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.