Hei!

Har en trapp med nålefiltteppe som jeg har begynt å fjerne for deretter å male hele trappen. Mitt problem er at våre trappeneser virker å være limt og sitter som fjell. Vurderer nå om jeg skal sage eller høvle dem bort.

Prøvde å sage med et multiverktøy, men kom ikke særlig langt, og treverket begynte å lukte brent. Ville en høvel fungere bedre? Eller en japansag? Lurer på hvordan man best kan få bort det overskytende på trappenesen fra vang til vang.

Trebilde av en trappetrinnsnese som er delvis fjernet fra tregulvet, med treverkets tekstur og detaljer tydelig synlige. En tretrapp med nålfiltsmatte delvis fjernet, synlig trappnese av tre.

• Liker
myrgången25
  • Laddar…
Det går nok å løse på flere måter. Avhenger selvfølgelig av verktøyparken, men jeg ville også valgt å sage med multimaskin etterfulgt av sliping med den samme, og en slik eier du åpenbart. Brenner det, så har du nok et for slitt blad. Det gjelder også å jobbe med maskinen slik at sponene evakueres og å forsøke å ha bladets sider utenfor snittet så mye som mulig.

har fått samme problem. Trappnosen skal ned typ 4mm har kun slip, stemjern og høvel.
Har en multisliper
hvordan gjør man nå. Tenkte teste med sliperen direkte på "kanten"???

Mine trappetrinn ser mer eller mindre ut som på bildet

• Slitt tretrapp med ujevn trappnese ved vegg, viser behov for å justere høyden med sliping for å få bedre passform.
P
M myrgången25 skrev:
har fått samme problem. Trappenesen skal ned typ 4mm har bare slip, stemjern og høvel.
Har en multislip
hvordan gjør man nå. Tenkte teste med slipen direkte på "kanten"???

Mine trinn ser mer eller mindre ut som på bildet
Å slipe ned 4 mm og få det rett og pent er selvfølgelig ikke umulig men ganske tidkrevende... jeg ville si at skaffe riktig verktøy om man skal gjøre en hel trapp er mer passende og større sjanse til et vellykket resultat..

M myrgången25 skrev:
har fått samme problem. Trappnosen skal ned typ 4mm har kun slip, stemjern og høvel.
Har en multislip
Hvordan gjør man nå. Tenkte teste med slipen direkte på "kanten"???

Mine trappetrinn ser mer eller mindre ut som på bildet
Har du en håndoverfres (eller kan låne en)?

Bernieberg Bernieberg skrev:
Har du en håndoverfres (eller kan låne en)?
Hei
nei har ingen fres. Greia er at den kanten skal slipes ned, deretter skal den som tenkt males hvit.
Har testet med slipemaskinen min, og det fungerer samt å jobbe manuelt. Så den skal ikke bort. Selve listen er antagelig limt og deretter sitter alt inne i vangen. Så ble trappen bygget i 1973.

Dette er jo naturligvis ikke optimalt og kommer nok etter noen steg til å synes dette var jo ikke så lett.

Jeg tenkte på at du kunne bruke en kantfres med kulelager for å få ned trappetrinnets nese til samme høyde som trinnet. Men man ville ikke nå helt bort til vangstykket.

T
M myrgången25 skrev:
Hei
nei har ingen fres. Greia er at den kanten skal slipes ned, og deretter skal den males hvit.
Har testet med slipemaskin, og det fungerer samt å jobbe manuelt. Så den skal ikke fjernes. Selve listen er sannsynligvis limt og sitter deretter inne i vangestykket. Så trappen ble bygget i 1973.

Dette er jo naturligvis ikke optimalt og kommer nok etter noen trinn til å synes dette var ikke så lett.
Kjøp eller lei en fres (gjerne en liten kantfres som er lett å håndtere) og kjør så langt du kan mot sidene, og deretter bruker du stemjern for å ta siste biten.
Hvis du har 15 trinn og skal slipe ned begge sidene i eik, så vil du nok bannes og sverge før du er ferdig, og slipepapiret vil koste en del...
Et annet alternativ er om du kan låne en håndhøvel og høvle ned så langt du kommer til og deretter bruke stemjernet på samme måte.

T Testarn skrev:
Kjøp eller leie en fres (gjerne en liten kantfres som er lett å håndtere) og kjør så langt du kan til sidene og så bruker du stemjern for den siste biten.
Hvis du har 15 trinn å gjøre og skal slipe ned begge sider i eik så kommer du til å banne og sverte før du er ferdig og slipepapiret kommer til å koste en del...
Et annet alternativ er om du kan låne en høvel og høvle ned så langt du kommer til og så ta stemjernet på tilsvarende måte.
Jeg tar slip og forsiktig med høvel, men det funker. Den skal bare slipes ned. Trodde det var enormt knotete, men ikke hastverk.

• Trappe oppussing, ubehandlede tretrinn og malertekadre, med arbeidsverktøy og materialer i bakgrunnen.
  • Tretrapp under sliping, delvis malt, med verktøy og stige rundt; forberedes for videre behandling.
  • Tretrapp med verktøy, inkludert rød drill og håndsag, plassert på trinnene for sliping.
  • Liker
Testarn
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.