Som beskrivelsen sier, jeg holder på å ta ned en innerdør i eldre hus med lgh på loftet.
Siden vi bor i hele huset har vi ikke behov for innerdøren rett innenfor ytterdøra. Tar vi bort karmen og stenderne får vi ny veggflate som er gull verdt for oppbevaring (5 i familien).
Snekker var her forrige vinter og konstaterte at veggen over gjestetoalett og gangen utenfor var bærende.
Det er ikke i denne veggen jeg nå jobber.
Som det ser ut består døra av 2 stendere som er spikret på veggene ved siden av, men de går ned under gulvet og opp i taket. På bildene er karmen borte, det er altså stenderne som er igjen jeg lurer på.
Jeg tenkte å sage av disse i linje med gulvet og øvre karmstender og deretter dekke og sparkle igjen sidene for å få hel veggflate uten avbrudd.
Spørsmålet da: Kan disse vertikale karmstenderne være bærende?
Uten å ha sett noen tegning våger jeg likevel å si at veggen med stor sannsynlighet ikke er bærende (unntatt muligens for en del av trappens vangstycke). Derimot så har dere et hus med plankstomme og plankvegger. I døråpningens overdel vises undersiden av en vannrett planke som fungerer som avveksling for plankveggen. Stenderne ved åpningens sider kan fjernes, men jeg har vanskelig for å se poenget med det. Det kan også dukke opp noen overraskelser om man gjør så.
Uten å ha sett noen tegning tør jeg likevel si at veggen med stor sannsynlighet ikke er bærende (unntatt muligens for en del av trappens vangstykke). Derimot har dere et hus med plankestamme og plankvegger. I døråpningens overdel synes undersiden av en horisontal planke som fungerer som avveksling for plankveggen. Regelverket ved åpningens sider kan fjernes, men jeg har vanskelig for å se poenget med det. Det kan også dukke opp noen overraskelser om man gjør det.
Tanken var å kutte reglen langs plankveggen i overkant og fjerne den. Deretter bygges hullet igjen, og vi får 2 glatte vegger for skoskap og hyller i en trang hall.
Se nedenstående bilder og forestill deg en glatt vegg
Men om den horisontale regelen over åpningen ligger lagt på de stående reglene så er de jo bærende.
Jeg ville sjekke at den horisontale regelen går forbi de stående som du skal sage av.
Men om den horisontale regelen over åpningen ligger oppå de stående reglene så er de jo bærende.
Jeg ville sjekke at den horisontale regelen går forbi de stående som du skal sage av.
Den horisontale regelen sitter mellom de vertikale reglene, og ligger altså ikke engang på disse.