Skal utvide hullet i en bue med 70 cm, fra 1,70 til 2,40. Veggen er bærende, går på tvers av takstolene. Huset er et 1½-plans hus der takstolene går helt ned til de rette veggene (45 grader helling), altså er overetasjen skråvegg. I midten av buen ligger en rammme, har vært døråpning før. Så er buen utvidet ved å kutte bort veggen med ca. 20 cm på hver side. Veggen har stående 2x4 rammer.
Hva tror dere om å sage ut plass over buen og et stykke inn i veggen og felle inn en 2x6 ramme???
Holdbart nok??
Limbalk overkill??
Se bilder hvordan veggen ser ut (vridd 90 grader)
Hva tror dere om å sage ut plass over buen og et stykke inn i veggen og felle inn en 2x6 ramme???
Holdbart nok??
Limbalk overkill??
Se bilder hvordan veggen ser ut (vridd 90 grader)
I vårt hus har vi limtrebjelke som er ca. 2,30, men da bærer den 2 små takstoler med tak og alt. Over en 1,50 åpning i en bærende vegg sitter en bjelke bestående av 2x220x45 og stolpene den står på er 2x90x45. For øvrig sitter en bærelinje på 45x220 og stendere på 45x90 i veggen. Bærende vegger er komplisert, jeg ville nok konsultere en bygningsingeniør eller en konstruktør som kommer ut og på stedet ser og mener noe...
men jeg er jo litt forsiktig av meg. 
MVH
/Ove
MVH
/Ove
Hei og takk for svaret
Jeg hadde naboen inne som er snekker for rådgivning. Han mente jeg skulle prøve å sage opp først et spor og se om det satte seg og deretter beslutte. Beslutningen falt på å felle inn en 220x45 tvers over hele hvelvet, noe jeg gjorde i går med mye svette og bannskap, men det ble bra til slutt. Håper det holder mange år nå...
Saken avsluttet!
Mazz
Jeg hadde naboen inne som er snekker for rådgivning. Han mente jeg skulle prøve å sage opp først et spor og se om det satte seg og deretter beslutte. Beslutningen falt på å felle inn en 220x45 tvers over hele hvelvet, noe jeg gjorde i går med mye svette og bannskap, men det ble bra til slutt. Håper det holder mange år nå...
Saken avsluttet!
Mazz
Jeg tror at din 220x45 kommer til å sige på den lengden. En slik regel siger nesten av egenvekten etter noen år.....
Jeg hadde et lignende hull i en bærende vegg og la dit en limtrebjelke.
http://forum.byggahus.se/byggmaterial-byggteknik/40547-miniprojekt-hal-i-baerande-vaegg-bilder.html
Jeg hadde et lignende hull i en bærende vegg og la dit en limtrebjelke.
http://forum.byggahus.se/byggmaterial-byggteknik/40547-miniprojekt-hal-i-baerande-vaegg-bilder.html
Klikk her for å svare