Skal utvide hullet i en bue med 70 cm, fra 1,70 til 2,40. Veggen er bærende, går på tvers av takstolene. Huset er et 1½-plans hus der takstolene går helt ned til de rette veggene (45 grader helling), altså er overetasjen skråvegg. I midten av buen ligger en rammme, har vært døråpning før. Så er buen utvidet ved å kutte bort veggen med ca. 20 cm på hver side. Veggen har stående 2x4 rammer.
Hva tror dere om å sage ut plass over buen og et stykke inn i veggen og felle inn en 2x6 ramme???

Holdbart nok??

Limbalk overkill??

Se bilder hvordan veggen ser ut (vridd 90 grader)

• Arket vises et buet dørkarmområde med treverk som er delvis fjernet,omgitt av hvite vegger og et vindu til høyre. Bakgrunn viser et grønt utendørsområde.
  • Øvre del av delvis revet veggåpning med synlig treverk, sett nedenfra. Vindu og lampe i bakgrunnen, bildet er rotert 90 grader.
I vårt hus har vi limtrebjelke som er ca. 2,30, men da bærer den 2 små takstoler med tak og alt. Over en 1,50 åpning i en bærende vegg sitter en bjelke bestående av 2x220x45 og stolpene den står på er 2x90x45. For øvrig sitter en bærelinje på 45x220 og stendere på 45x90 i veggen. Bærende vegger er komplisert, jeg ville nok konsultere en bygningsingeniør eller en konstruktør som kommer ut og på stedet ser og mener noe... :) men jeg er jo litt forsiktig av meg. ;)

MVH
/Ove

Hei og takk for svaret

Jeg hadde naboen inne som er snekker for rådgivning. Han mente jeg skulle prøve å sage opp først et spor og se om det satte seg og deretter beslutte. Beslutningen falt på å felle inn en 220x45 tvers over hele hvelvet, noe jeg gjorde i går med mye svette og bannskap, men det ble bra til slutt. Håper det holder mange år nå...

Saken avsluttet!

Mazz

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.