Hei vil bygge på en etasje over halvparten av boarealet på vårt en-etasjes Elementhus fra -59. Planen er at ferdige vegg- og takmoduler løftes opp på plass. Platetak i stedet for tegl og selvbærende takstoler, dvs. lettere tak enn i dag og fortsatt ingen tung mønebjelke som må avlastes. Holder de eksisterende veggene i underetasjen? Eller må både ytter- og innervegger der forsterkes med søyler, f.eks. åpne opp veggelementene og sette inn VKR-søyler som hviler på grunnmuren/murstockar (krypkjeller)? Det råder delte meninger om dette blant entreprenørene som jeg har spurt nemlig. Vil minimere unødvendig trøbbel.

Hei og velkommen til Byggahus forum!
Jeg tolker innlegget ditt som at du vil gå fra 1-plan til 2-plan (altså ikke 11/2-plan). Det kan ikke være noe problem å finne ut hva dine Mockfjärdselementer tåler av laster. Det som kommer i tillegg er først og fremst bjelkelagslastene fra plan2. Takklastene flyttes jo bare en etasje opp, og veggene veier ikke så mye. Når det gjelder takklastene består de hovedsakelig av snølast, som er forskjellig avhengig av hvor du bor. I forhold til snølasten pleier forskjellen mellom plåt og tegel å være forsvinnende liten. Når det gjelder takkonstruksjonen har jeg motsatt oppfatning. En mønebjelke (om dens støttesøyle kan føres ned til et passende punkt) tar halve taklasten, noe som gjør at ytterveggene bare belastes til halvparten sammenlignet med en normal takstol.

Om du vil ha flere synspunkter må du nok legge opp litt tegninger av det eksisterende huset, plan og seksjon i det minste.

• Liker
KevinEK
  • Laddar…
Hei og takk for raskt svar! Ja, det blir 2-plan. Ja, nytt gulvbjelkelag som holder for påbygging må inn på plan 2, det finnes ikke i dag. Håpet var at noen på forumet som har bygget på sitt 1-plans Elementhus uten avlastende søyler ned i grunnmuren kunne fortelle om huset likevel har holdt som det skal. Vi har jo uansett 2 stående skikt med 20 mm = 40 mm krysslimt tre + høytrykt kutterflis i hvert element som sitter sammen på høy kant langs hele vegglengden... Og jeg gjetter dessuten at lastene nedover fordeles bedre langs hele grunnmuren uten søyler. Siden mellomvegger i plan 1 står oppå gulv-elementene, kan også gulvet være trøblete å gå gjennom med søyler. Som dere merker, vil jeg gjerne slippe søyler - hvis det går. Men: uansett om noen svarer her eller ikke, skal jeg absolutt følge ditt råd om å la en objektiv ekspert utrede hvilke laster elementene tåler før jeg går videre!

Hei! Jeg er nysgjerrig på hvordan det hele løste seg? Sitter med et elementhus fra 62 og er interessert i å løfte taket og bygge en ytterligere etasje.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.