Hei,
Er i ferd med å bygge terrasse "rett på bakken" med belegningsstein som bjelkene og bærerne hviler på. I manualen for boblebadet står det
"Sørg for at overflaten/terrassen tåler badets belastning med badende på ca. 650 kg/m2"
De totale målene for terrassen er 4300x5300mm.
Boblebadet måler 2130x2130mm og skal plasseres i den ene enden av terrassen.
Jeg tenkte å konstruere det slik..
Grave ut 30cm,
Legge fiberduk,
fylle opp med pukk 8-16 15cm,
komprimere hele området,
fylle opp med pukk 4-8 10cm oppå pukk 8-16,
komprimere hele området,
Deretter bærere (ytre ramme) 45x145,
skru bjelker i samme dimensjon 45x145 CC 60,
skru bjelker i samme dimensjon 45x145 CC 30 under det område hvor boblebadet skal stå,
Terrassebord 28x120,
Bærere + bjelker vil hvile på vanlig belegningsstein oppå bærelaget.
Tror dere at konstruksjonen i 45x145 og 28x120 er tilstrekkelig for å tåle vekten som står i manualen? Jeg vet ikke helt hvordan man regner ut eller sjekker dette?
Er i ferd med å bygge terrasse "rett på bakken" med belegningsstein som bjelkene og bærerne hviler på. I manualen for boblebadet står det
"Sørg for at overflaten/terrassen tåler badets belastning med badende på ca. 650 kg/m2"
De totale målene for terrassen er 4300x5300mm.
Boblebadet måler 2130x2130mm og skal plasseres i den ene enden av terrassen.
Jeg tenkte å konstruere det slik..
Grave ut 30cm,
Legge fiberduk,
fylle opp med pukk 8-16 15cm,
komprimere hele området,
fylle opp med pukk 4-8 10cm oppå pukk 8-16,
komprimere hele området,
Deretter bærere (ytre ramme) 45x145,
skru bjelker i samme dimensjon 45x145 CC 60,
skru bjelker i samme dimensjon 45x145 CC 30 under det område hvor boblebadet skal stå,
Terrassebord 28x120,
Bærere + bjelker vil hvile på vanlig belegningsstein oppå bærelaget.
Tror dere at konstruksjonen i 45x145 og 28x120 er tilstrekkelig for å tåle vekten som står i manualen? Jeg vet ikke helt hvordan man regner ut eller sjekker dette?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Trallens dimensjon kan du se bort fra så lenge som c/c avstanden mellom bjelkene som de hviler på ikke er mer enn 600 mm (for 28x120). Regelnes bæreevne og styrke avhenger helt av hvor tett og med hvilken spennvidde de ligger. Det kritiske punktet i ditt tilfelle er først og fremst bærebjelkene. Hvis avstanden mellom pilarene og c/c er for stor, blir lasten (skjærkraften) over hver pilar for stor. Jeg kan si direkte at enslige 45x145 som bærebjelker fører til veldig små pilar- og c/c-avstander. Det er bedre å bruke doble sammenboltrede (trenger ikke limes i dette tilfellet) 45x145.
Det finnes ingen enkelt løsning som er korrekt, men man kan se det litt som et nullsumspill. Eksempel: Doble sammenboltrede 45x145 som bærebjelker med 1 m pilaravstand (altså plattavstand) og 1,4 m c/c-avstand. Da kan du bruke 45x120 på c/c 600 som bjelker.
Jeg snakker hele tiden om C 24 virke (unntatt trallen som ikke er styrkeklassifisert).
Det finnes ingen enkelt løsning som er korrekt, men man kan se det litt som et nullsumspill. Eksempel: Doble sammenboltrede 45x145 som bærebjelker med 1 m pilaravstand (altså plattavstand) og 1,4 m c/c-avstand. Da kan du bruke 45x120 på c/c 600 som bjelker.
Jeg snakker hele tiden om C 24 virke (unntatt trallen som ikke er styrkeklassifisert).
Hej,J justusandersson skrev:Trallens dimension kan du bortse ifrån så länge som c/c avståndet mellan bjälkarna som de vilar på inte är mer än 600 mm (för 28x120). Reglarnas bärförmåga och hållfasthet beror helt på hur tätt och med vilken spännvidd de ligger. Den kritiska punkten i ditt fall är framför allt bärlinorna. Om plint- och c/c-avstånd är för stora blir lasten (tvärkraften) över varje plint för stor. Jag kan säga direkt att ensamma 45x145 som bärlinor leder till väldigt små plint- och c/c-avstånd. Det är bättre att använda dubbla ihopskruvade (behöver inte limmas i det här fallet) 45x145.
Det finns ingen enskild lösning som är korrekt utan man kan se det lite som ett nollsummespel. Exempel: Dubbla ihopskruvade 45x145 som bärlinor med 1 m plintavstånd (dvs plattavstånd) och 1,4 m c/c-avstånd. Då kan du använda 45x120 på c/c 600 som bjälkar.
Jag talar hela tiden om C 24 virke (utom trallen som inte är hållfasthetsklassad).
Tack så mycket för att du tog dig tid att läsa & svara.
Osäker på om jag förstår dig rätt, men tycker du att bärlinor 45x145 samt reglar 45x145 med cc30 är för klent?
En uppgift som jag glömde ta med i min ursprungliga inlägg (om det nu har någon betydelse alls) är
balkskor 45x97mm och till dessa ankarskruv 4,8x40
Klikk her for å svare