Hvordan beregner man hvor høy vekt en konstruksjon tåler?
Jeg skal sette opp et spabad som fullastet veier 2500 kg.
Spabadet måler 230x230 cm. Skal stå midt på konstruksjonen.
Konstruksjonen har også skråstag 45x95 i hver seksjon (Ikke med på bildet)
Bjelkene hviler på innsiden mot en eksisterende bjelkestruktur
Terrassebord 28x120
Bjelkestørrelse 45x145 (Dobbel på midten)
13 betongfundamenter 50cm på pakket sand
Stolper 95x95
Holder dette tro? Overdimensjonert? Underdimensjonert?
Jeg skal sette opp et spabad som fullastet veier 2500 kg.
Spabadet måler 230x230 cm. Skal stå midt på konstruksjonen.
Konstruksjonen har også skråstag 45x95 i hver seksjon (Ikke med på bildet)
Bjelkene hviler på innsiden mot en eksisterende bjelkestruktur
Terrassebord 28x120
Bjelkestørrelse 45x145 (Dobbel på midten)
13 betongfundamenter 50cm på pakket sand
Stolper 95x95
Holder dette tro? Overdimensjonert? Underdimensjonert?
Sist redigert:
Finnes litt på nettet som man kan dimensjonere trekonstruksjoner med. Træguiden for eksempel.
Det man bør sørge for er å ha tilstrekkelig med plinter under. Stolper og plinter holder nok uten problem, grunnen under kan være problemet dog. Ofte plasserer man plinten på en betongplate som deretter ligger på sanden for å få opp bærekraften. Hvor mye kraft den kan ta opp vertikalt avhenger dog i stor grad av underlaget og kan være vanskelig å gjette seg til. Ville nok gjette meg til at 4 plinter på betongplater og sand under burde kunne holde 2500kg uten større problem.
Kommer noe annet bygges oppå som kan tenkes å ta skade om det setter seg noen mm over tid?
Det man bør sørge for er å ha tilstrekkelig med plinter under. Stolper og plinter holder nok uten problem, grunnen under kan være problemet dog. Ofte plasserer man plinten på en betongplate som deretter ligger på sanden for å få opp bærekraften. Hvor mye kraft den kan ta opp vertikalt avhenger dog i stor grad av underlaget og kan være vanskelig å gjette seg til. Ville nok gjette meg til at 4 plinter på betongplater og sand under burde kunne holde 2500kg uten større problem.
Kommer noe annet bygges oppå som kan tenkes å ta skade om det setter seg noen mm over tid?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Om c/c avstanden mellom bjelkene er 600 mm, mellom bærbjelkene 1200 mm og mellom søylene 1200 mm, så holder de tenkte dimensjonene dine akkurat. Jeg foreslår at du øker et hakk når det gjelder bærbjelkene til 45x170.
Bærbjelkene er allerede satt. Jeg kan utvide med flere bjelker hvis det hjelper?J justusandersson skrev:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Ja, doble 45x145 blir bra.
Klikk her for å svare