5.818 lest ·
35 svar
6k lest
35 svar
Holder 21 mm panel for 400 mm isolasjon?
- Status
- Stengt for ytterligere svar.
Vet ikke hvor mye jeg tilfører, men jeg har satt liggende panel (råspont 21mm) på cc1200 med 215mm isolasjon. Det fungerte bra uten noen buktning på ca: 45 graders helling. Dog hadde jeg definitivt gleset om det var over 300mm isolasjon.
PS. Trenger du 400 her i Skåne? Iofs var det s**ans kaldt i vinter men da sto overetasjen uten noe som helst! Jeg regner "kaldt" med at det holder med 215 og mange andre jeg har snakket med har i nybygg kun 195)
PS. Trenger du 400 her i Skåne? Iofs var det s**ans kaldt i vinter men da sto overetasjen uten noe som helst! Jeg regner "kaldt" med at det holder med 215 og mange andre jeg har snakket med har i nybygg kun 195)
Endring. 3x95 blir det i 45 grader. Som jeg har forstått er det ok?på landet skrev:Vet ikke hvor mye jeg tilfører, men jeg har satt liggende panel (råspont 21mm) på cc1200 med 215mm isolasjon. Det funket bra uten noen bukning på ca: 45 graders helling. Dog hadde jeg definitivt gleset om det var over 300mm isolasjon.
PS. Trenger du 400 her i Skåne? I og for seg var det s**ans kaldt i vinter men da stod overetasjen uten noe som helst! Jeg regner "kaldt" med at det holder med 215 og mange andre jeg har snakket med har i nybygg kun 195)
(forstår fortsatt ikke hvordan man siterer ved å legge inn tekst, men prøver som ovenfor, hvis det ikke fungerer kan noen please fortelle en slow learner)
@ Kamilenski: mente du om 285mm isolasjon er tilstrekkelig? Visst finnes det anbefalinger på 400-500mm ved nybygg, men jeg mener man må vurdere anvendeligheten ved renovering også. Min svigerfar bygger nytt i Härjedalen og har 500mm i taket. Det forstår jeg meget godt da man har lengre perioder med -30 grader og han bygger nytt, men i skåne der års-snittet ikke går mye under +10 grader synes jeg det er overkill, spesielt hvis man har lite plass og ikke vil bygge inn for mye av sin overetasje. 285 er tilstrekkelig etter min mening. (et annet tips er å sprøyteisolere, å jobbe med flere plater er overj*vlig slitsomt, spesielt hvis du har et eldre hus med inexakte CC's.
Mvh,
//H
Tydeligvis gikk det bra d^_^bpå landet skrev:
Det er ikke jeg personlig som skal isolere. Jeg hjelper en ung venn med hans nybygg. Det gjelder et nytt Älvsbyhus med innredningsbar loftsetasje. Ä-hus etterlot et stort antall ruller med 95mm isolasjon som burde ha blitt lagt på gulvet på loftet. For å oppfylle de nye energikravene skulle man rulle ut 2x95mm. Siden loftsetasjen skal innredes, synes vi at man kan bruke den 95mm isolasjonen.
Har tenkt ut den enkleste og billigste måten å jobbe med. Dette ville innebære at første laget av isolasjonen skal "trekkes" vertikalt. Andre horisontalt og tredje vertikalt igjen.
Det krever imidlertid at salingen gjøres på en måte som muliggjør dette. Løsningen ligger i å snekre på siden av hanebjelke og støttebenet slik at det dannes en spalte på 95mm mellom salingen og takstolen. I stedet for gips eller annet har vi tenkt å spikre på vanlig 21mm ytterpanel som skal males senere. All installasjon av samtlige media skal skje i kattvinden. Selve taket på loftet skal ha 5x95mm isolasjon. Vi får se hva de på bygningsetaten sier...
400 mm i et skråtak er altfor mye. Det holder med ca. 200 mm. I taket er det for oss i Sør-Norge foreskrevet 300 mm. Viktig er det imidlertid å veksle isoleringen hor og ver så at man ikke får noen kuldebroer. La selv 120 + 45 + 45 i mitt skråtak og hadde 17 grader som lavest i vinter og det uten noen varmekilde på andre etasje!.
Ser bra ut kamilenski. Er enig i at det er mye isolasjon men snart er det vel byggestandard med 1m isolasjon