1.902 lest ·
13 svar
2k lest
13 svar
Holde fuktigheten borte med jongenerator
Jeg ville trenge hjelp med andres erfaringer og synspunkter angående fukt i kjelleren som er helt innredet. Lukter fukt og jeg vet at det for cirka 17 år siden fantes en stor fuktflekk på veggen. Innendørs ble alt gjort ordentlig med blant annet fuktsperre, men problemet er at utvendig ikke ble gjort noe i det hele tatt på grunn av at det finnes en stor terrasse i direkte tilknytning til veggen laget av stein og betong, noe som gjorde at dreneringen ble utført frem til og etter terrassen. Veggen med fuktflekken fantes på den siden som ikke ble drenert. Nå er følelsen at fukten er tilbake og mitt spørsmål er, går det å utbedre problemet med jongenerator? Fungerer det? Har noen erfaring med det?
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 713 innlegg
Jongeneratorens funksjon og fortreffelighet er sterkt ifrågasatt, antar at vi snakker om eksempelvis Arids system. Om jeg ikke tar feil så fungerer det prinsipielt men man trenger ufattelig mye større strømmer enn hva som disse system bruker.
Sett på Abreen systemet13th Marine skrev:
Beste svar
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 713 innlegg
Samme skit annet navn dessverre.drami skrev:
Har vært diskutert en del på forumet, søk etter Arid, Abreen, Dry Power osv.
Her er en lenke som oppsummerer litt:
https://www.villaagarna.se/radgivni...or-ska-du-undvika-dranering-med-elektroosmos/
Moderator
· Stockholm
· 57 843 innlegg
Man kan vel si det slik: OM det hadde fungert så ville det ha slått gjennom enormt. Men de produktene som finnes innen dette området må betraktes som bløff.
Jo det første man må gjøre er jo å begynne å måle, uten måling så vet man jo ikke mer enn at det kan vises på vegger. Nå for tiden finnes det enkle/billige temperatur/lufthumiditet for "smarte hjem".drami skrev:
Jeg trenger hjelp med andres erfaringer og synspunkter vedrørende fukt i kjelleren som er helt innredet. Lukter fukt og jeg vet at for cirka 17 år siden fantes en stor fuktflekk på veggen. Innendørs ble alt gjort ordentlig med blant annet fuktsperre, men problemet er at utvendig ble det ikke gjort noe på grunn av at det finnes en stor terrasse i direkte tilknytning til veggen laget av stein og betong, noe som gjorde at dreneringen ble gjort frem til og etter terrassen. Veggen med fuktflekken fantes på den siden som ikke ble drenert. Nå er følelsen at fukten er tilbake, og mitt spørsmål er: går det an å utbedre problemet med ionegenerator? Fungerer det? Har noen erfaring med det?
Så kan det jo være at man må gi opp sine ambisjoner med en innredet kjeller og at det i stedet er et birom. Ut fra målingen kontrollerer man da luftfuktigheten med en avfukter.
(så gjør jeg med mitt gamle hus)
En annen viktig ting er at været har endret seg med større regnbygelignende regn.
Men har man en god kasse med penger til overs, så kan man jo velge å drenere om, men det kan være meningsløst med akkurat ditt hus og forutsetningene for huset.
Klikk her for å svare