Y
Har gammeldags hederlig undertak på flere bygninger.
Fra den tiden man brukte tomme-tykkelse. 25mm.

Dette finnes ikke å kjøpe i vanlige butikker.
Jeg måtte ta 28mm og la dem høvle det ned til 25mm.
Nesten 3 ganger så dyrt som 22mm.

Nå når alt går åt helvete, så vurderer jeg å rive bort alle nye og gamle 25mm bord og legge 22mm hele veien.

Det jeg er redd for er at jeg svekker taket såpass at det ville vært en fare for meg å springe rundt og jobbe på det? Det er jo en bjelke øverst, en nederst, en i midten så det er jo ikke drastisk mye å gå på.

Det jeg ikke planlegger å gjøre er å bygge om takstoler, bygge nytt hus, og andre spennende (kostbare) forslag jeg pleier å få. ;)

Gammelt undertak med skadede treplanker og hull, sett både fra utsiden med takstein og innsiden med synlige takbjelker.

Forskjellen i holdbarhet på 22 og 25mm er vel knapt målbar. Hvorfor rive bort? Fortsett bare med vanlig 22mm, forskjellen i tykkelse selv om du blander 22 og 25 spiller heller ingen rolle siden når du legger taket. Vil du ikke at lektene skal gå i bølger kan du jo bare legge under en liten masonittbit

Y
Opplever at det blir stor nivåforskjell når 3+3= 6mm mangler. Vinkelen blir såpass at jeg står og da vurderer om jeg må høvle skarpe hjørner som vinkler feil vei mot himmelen før jeg kan legge noe oppå.

Samt at de gamle plankene nå har sugd til seg så mye regn at jeg tviler på om jeg kan legge tak oppå.
Bytter jeg hele kalaset mot 22mm kan jeg spikre fast alt i løpet av en/to dager uten at regnet rekker å gjøre underlaget vått.

Tror ikke det merkes når du får på yttertaket, bryt av på et strategisk sted og fortsett med 22mm. Hva skal du ha for tak?

Ser ganske luftig ut (:)) så jeg tror at fuktigheten kan tørke ut.

Y
skal legge oljeherdet masonitt oppå, strø og bærelekt, deretter nye noe blankere betongtakstein.

Trykker jeg tommelen på enkelte steder av de gamle bordene, så kommer det ut vann. Ikke bra.

Det finnes 25mm trevirke å få tak i hos små sagbruk.

Der jeg kjøpte var råsponten 23,5 så det er litt forskjellig hos produsentene.

Y
Så, er alle enige i at jeg ikke trenger å være redd for å redusere tykkelsen på plankene, og at det er samme styrke i 22mm som i 25mm?

Mistede toppen av skorsteinen på taket; den spratt bare av sted som om ingenting.
Mistenker et annet resultat på mitt bosted hvor undertaket bare er laget av masonite. :p

Da jeg bygde lagringshyller, lærte jeg at 22 var et must for at hyllene skulle bære.
Så millimeter er jo noen ganger avgjørende?

22mm spont er ca. 22,5% svakere enn en 25mm.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.