Renovator
· Västra Götaland
· 1 117 innlegg
En stille fundering, men XPS-celleplast og også vanlig celleplast/foreskums klarer jo trykkbelastning riktig bra, går jo å støpe inn, pusse og rentav bygge veier med.
Anta at man bygger noe med celleplast som skal klare ca 1500 kg belastning (fordelt på ca 1x1 m) og at det er ujevnheter i celleplasten samt diverse hulrom/glipp mot materialet som skal legges oppå. Om man skulle trekke inn fugeskum for å jevne ut, klarer det samme trykk som celleplasten i seg selv? Hvor mye belastning tåler fugeskum før det kollapser?
Anta at man bygger noe med celleplast som skal klare ca 1500 kg belastning (fordelt på ca 1x1 m) og at det er ujevnheter i celleplasten samt diverse hulrom/glipp mot materialet som skal legges oppå. Om man skulle trekke inn fugeskum for å jevne ut, klarer det samme trykk som celleplasten i seg selv? Hvor mye belastning tåler fugeskum før det kollapser?
Hele ideen går jo ut på at vekten skal fordeles jevnt over hele flaten, og jeg tror ikke du får det jevnt med byggskum, og byggskum tåler definitivt ikke like mye som XPS. Når du støper inn celleplast skal du ha minst 50 mm betong oppå for å fordele vekten.
Renovator
· Västra Götaland
· 1 117 innlegg
I dette tilfellet er det et terrassebasseng/badestamp som står med en liten del på xps, samt står på en bjelkestruktur, men der det likevel glipper på et sted i bjelkestrukturen mot bunn av stampen. Jeg lurte på om jeg kunne fylle ut med fugeskum, eller om jeg må fjerne alt og bygge om (eller legge til noe for å bygge opp høyden på bjelkestrukturen akkurat der det glipper).
Likeledes støttes deler av terrassebassenget med isopor, men har dessverre en helning. Så jeg vurderte også der om fugeskummet kunne kompensere for helningen, dvs fylle ut hulrom når alt er i vater.
Det trenger ikke være like hardt som XPS, snarere er vel kanskje spørsmålet om fugeskum holder seg mot vanlig isopor under trykk. Alternativet ellers er å sage/skjære vanlig isopor i riktig vinkel osv.
Likeledes støttes deler av terrassebassenget med isopor, men har dessverre en helning. Så jeg vurderte også der om fugeskummet kunne kompensere for helningen, dvs fylle ut hulrom når alt er i vater.
Det trenger ikke være like hardt som XPS, snarere er vel kanskje spørsmålet om fugeskum holder seg mot vanlig isopor under trykk. Alternativet ellers er å sage/skjære vanlig isopor i riktig vinkel osv.
Renovator
· Västra Götaland
· 1 117 innlegg
hele tanken med å sette alt i vater og deretter jevne ut med fugeskum tiltaler i fantasien. En rask og enkel måte å få et rammeverk samt frigolitstøtte til å sammen bli en stum del som bærer opp hele tønnen i all dens form - men om fugeskum er dårligere på å tåle trykk kontra vanlig celleplast så feiler det og blir sinnssykt mye saging i stedet.
Klikk her for å svare