Hei!
Jeg har lett grundig gjennom reglene i emnet, men har ikke funnet noe nyere som er av verdi.
Jeg holder på å sette opp en vegg som deler av et fremtidig biorom mot et hobbyrom/verksted, som igjen grenser mot husets tilknyttede garasje. Hobbyrommet er ca 50 m2 og skal inneholde f.eks. metall-dreiebenk, trebearbeidingsmaskiner osv. Sveising og annet gjør jeg i garasjen. Det finnes en dobbeldør til garasjen (som riktignok ikke er brannklassifisert), men ingen port.
Jeg skal ringe og høre med forsikringsselskapet, men jeg har lest gjennom det de trolig baserer seg på, og der skal jo fyrrom og garasje være egne brannceller. Mitt hobbyrom synes jeg er litt i grenseland, så jeg tenkte at jeg diskuterer litt med dere
Første spørsmål: Synes dere at det bør bli en egen branncelle? I så fall 30 eller 60?
Å bygge branncelle i seg selv er jo ikke noe stort problem, men når veggen både skal inneholde et 15-talls bokser til biorommet, og en hel del til hobbyrommet også (Jeg vil ikke ha utenpåliggende, og jeg vil ha innebygd trykkluft), så blir jo branncellen lik en ost. Isolasjonen kommer jo til å bestå av et knappest dekkende puslespill.
Min tanke er følgende konstruksjon (fra biorom):
Gips med vanlige bokser
45/70
2xGips (helt tett uten gjennomføringer/bokser)
45/45 med Rockwool
OSB
Gips med brannklassifiserte bokser
Andre spørsmål: Dette bør vel tilsvare EI60?
Victor