Hei,

Vi holder på å gipse innvendig rundt de nylig byttede vinduene. Vi vil ikke ha noen lister, men bare sette gips og innerst en akrylfuge. Siden åpningen der snekkerne har montert vinduet er større enn vinduet, blir det en skikkelig glippe som vi vil minimere. Jeg har da på sidene lagt på med ett eller to lag plyfa, og i visse tilfeller også masonittbiter der det ikke har vært jevnt under. Som dere kan se på vedlagt bilde, havner nå hjørneprofilen rett på en skjøt. Hvordan kan man få til dette på best mulig måte?

Jeg antar også at vi ikke bør skru forfra i profilen. Da sprekker vel plyfa? Noen skruer fra siden og litt pl600 bak profilen burde fungere?

Tar jeg bort plyfa, får jeg en veldig stor, stygg latexfuge rundt vinduet. Skal jeg legge over skjøten med papir- eller glassfiberremse? I så fall, bør den ligge under eller utenpå profilen?

Takknemlig for tips.

• Metallprofil festet på gipsskjøt ved vinduskarm med synlig plyfa og masonitt; fokus på hjørneprofilens plassering på skjøten.
Jeg hadde gjort så her:
Skjær bort gipset på veggen til halve stenderen rundt om hele vinduet. Finéren og gipset i smygen lar du bare gå ut til stenderen (skjær bort 13mm). Så skrur (kanskje limer også) du en gipsremse som dekker finér og gips (den burde vel bli ca 22,5+13+15=40mm bred).

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.