Leste om et medlem som laget egne limtrebjelker og ble inspirert. Noen som vet om impregnert tre er vanskeligere å lime? Og hvilket lim man skal bruke? Det skal bli bærende linjer til en bod.
Problemet med trykkimpregnert er at det ofte er veldig fuktig, så det trenger å tørke først.
Et vanntett lim som Bostik 800 er nok passende dette er også bra på å ta opp ujevnheter siden det ekspanderer litt.
Hvorfor trykkimpregnert? Skal det være i bakken?
Et vanntett lim som Bostik 800 er nok passende dette er også bra på å ta opp ujevnheter siden det ekspanderer litt.
Hvorfor trykkimpregnert? Skal det være i bakken?
Kan nok hende at virket er fuktig, etter hva jeg har sett så lagrer byggfirmaene sånt utendørs.
På stedet der boden skal stå er det en sprekk i berget og der blir vann stående. Hjelper ikke at det er tett mot overflatevann for vannet kommer via sprekker. Kommer til å ha en pumpe i bunnen som tar det meste (tips fra en slektning som bygget på en åker nær Hjälmaren og hadde fukt under huset, han gravde en grop og satte ned en pumpe).
Lim: kjøpte en variant fra Casco som har samme egenskaper som Bostik-limet du nevnte. Virket har jeg ikke kjøpt ennå.
På stedet der boden skal stå er det en sprekk i berget og der blir vann stående. Hjelper ikke at det er tett mot overflatevann for vannet kommer via sprekker. Kommer til å ha en pumpe i bunnen som tar det meste (tips fra en slektning som bygget på en åker nær Hjälmaren og hadde fukt under huset, han gravde en grop og satte ned en pumpe).
Lim: kjøpte en variant fra Casco som har samme egenskaper som Bostik-limet du nevnte. Virket har jeg ikke kjøpt ennå.
Hva slags spennvidder er det snakk om? Det høres merkelig ut at du skulle trenge limtre til en bod?
Trykkimpregnert er akkurat hva det høres ut som, trevirke som har blitt plassert i en trykkammer og fylt med impregneringsvæske. Kjøper du trevirke i år, kan du regne med at det er tørt til neste år. Det burde fungere med en eller annen form for polyuretanlim. Det trenger dessuten et lite tilskudd av fukt for å herde. Men jeg ville ikke regne med å få samme styrke som en ekte limtredrager.
Trykkimpregnert er akkurat hva det høres ut som, trevirke som har blitt plassert i en trykkammer og fylt med impregneringsvæske. Kjøper du trevirke i år, kan du regne med at det er tørt til neste år. Det burde fungere med en eller annen form for polyuretanlim. Det trenger dessuten et lite tilskudd av fukt for å herde. Men jeg ville ikke regne med å få samme styrke som en ekte limtredrager.
Firmaet som har laget byggesettet til boden foreslår (eller foreslo, for de har gått konkurs) 100x100 mm impregnert trevirke, 4800 mm langt med fem søyler = 1200 mm spenn. Noe sånt fikk jeg ikke tak i når jeg surfet rundt hos byggefirmaene, og nå er tanken å kjøpe terrassebord 22x95 mm, fem stykker på hverandre = 110x95.
(To av "søylene", de ytterste, er ikke søyler, men betongmur med finjablock oppå. Men det endrer jo ikke spennvidden.)
Noen synes kanskje at jeg tar i for mye, jeg vet ikke. Når vi amatører bygger og ikke kan regne, blir det ofte for mye. Og noen ganger altfor lite.
For å gjøre en kort historie lengre: boden er starten på en tilbygg ved sommerhytta, det avgjorde plasseringen. Jeg setter boden en meter fra den eksisterende hytta og fyller mellomrommet med garderober. Så får jeg et soverom som er lydisolert fra resten av hytta. Vi har litt ulike morgenrutiner i familien...
(To av "søylene", de ytterste, er ikke søyler, men betongmur med finjablock oppå. Men det endrer jo ikke spennvidden.)
Noen synes kanskje at jeg tar i for mye, jeg vet ikke. Når vi amatører bygger og ikke kan regne, blir det ofte for mye. Og noen ganger altfor lite.
For å gjøre en kort historie lengre: boden er starten på en tilbygg ved sommerhytta, det avgjorde plasseringen. Jeg setter boden en meter fra den eksisterende hytta og fyller mellomrommet med garderober. Så får jeg et soverom som er lydisolert fra resten av hytta. Vi har litt ulike morgenrutiner i familien...
N NoOne2k skrev:
Jeg lurer videre:
Nå har jeg fått innvendinger og informasjoner.
1. Det tar ett år å tørke impregnert tre.
2. Det burde funke med noen form for polyuretanlim.
3. Det trenger fukt for å herde.
"Det burde funke" om ett år?
I så fall er jeg på feil spor. Dette skal være klart i går.
Nå har jeg fått innvendinger og informasjoner.
1. Det tar ett år å tørke impregnert tre.
2. Det burde funke med noen form for polyuretanlim.
3. Det trenger fukt for å herde.
"Det burde funke" om ett år?
I så fall er jeg på feil spor. Dette skal være klart i går.
Jeg synes du er inne på feil spor. På Svenskt Trä finnes det bra guider for dimensjonering, dessverre har jeg ikke mulighet til å ta frem dem til deg akkurat nå, men surf inn på www.svenskttra.se/ så finnes det gode dimensjoneringsguider der.L Lasse Morin skrev:
Men for å ta den korte versjonen så beregnes bøymotstanden som bxh^3.
100x100^3= 100 000 000mm^3. 45x145^3=137 188 125mm^3. Vil man i stedet holde nede byggehøyden kan man gå ned til å skru sammen 2st 45x120 som gir en bøymotstand på 155 520 000mm^3
Takk, NoOne2k!
Bra, vi er enige om sporet. Jeg skrur sammen to 45 mm (x det som byggfirmaet har). De skal stå på høykant, ikke sant?
Hvis ingen protesterer blir det trykkimpregnert. Er det noen vits i å legge lim imellom, på nykjøpt trykt?
Svenskt Trä - jeg var inne der for et annet dimensjoneringsspørsmål nylig. Man må nok være i det minste halv ingeniør for å håndtere deres tabeller (den gangen valgte jeg 45x220, det heftigste som fantes).
Men glem mine problemer med tabellene, dine forslag holder!
Bra, vi er enige om sporet. Jeg skrur sammen to 45 mm (x det som byggfirmaet har). De skal stå på høykant, ikke sant?
Hvis ingen protesterer blir det trykkimpregnert. Er det noen vits i å legge lim imellom, på nykjøpt trykt?
Svenskt Trä - jeg var inne der for et annet dimensjoneringsspørsmål nylig. Man må nok være i det minste halv ingeniør for å håndtere deres tabeller (den gangen valgte jeg 45x220, det heftigste som fantes).
Men glem mine problemer med tabellene, dine forslag holder!
Jeg havnet langt fra utgangspunktet. Nå blir det dobbel 45x145 (med polyuretanlim imellom, kan knapt skade).
Bygget blir høyere enn på tegningen...
Bygget blir høyere enn på tegningen...
Klikk her for å svare