S scorp1on skrev:
Med en VKR 120x60x4 S355J2H blir det inga problem med fastheten (inkl. regnet på en dynamisk forstørrelsesfaktor på 1.5) samt dimensjonerende verdier på lastene (lastene forstørres med en viss faktor utover den dynamiske forstørrelsesfaktoren).

Når det gjelder deformasjonene får jeg det til 17 mm (til å sammenligne f.eks. med L/300) da har jeg regnet med den forstørrede lasten samt egenvekt men ikke med dimensjonerende verdier utover det.

Jeg har regnet på en 2D ramme hvor jeg har antatt en ikke momentstiv innspenning i gulvet (boltet).
Finnes slikt å kjøpe på løpemeter?

S scorp1on skrev:
Med en VKR 120x60x4 S355J2H blir det inga problem med holdfastheten (inkl. regnet på en dynamisk forstørrelsesfaktor på 1.5) samt dimensjonerende verdier på lastene (lastene forstørres med en viss faktor utover den dynamiske forstørrelsesfaktor).

Sett til deformasjonene får jeg det til 17 mm (å sammenligne for eksempel med L/300) da har jeg regnet med den forstørrede lasten samt egentyngd men ikke med dimensjonerende verdier utover det.

Jeg har regnet på en 2D ramme hvor jeg har antatt en ikke momentstiv innspenning i gulvet (boltet).
Blir veldig nysgjerrig på hvordan du har regnet ut det?

Hvilket belastningstilfelle bruker du deg da av?

D dkhansson skrev:
Finnes sånt der å kjøpe på løpemeter?
Det går, men billigst er alltid å kjøpe fulle lengder.

• Liker
dkhansson
  • Laddar…
Jeg tenker meg noe sånt som dette, hvor tanken hovedsakelig er at man skal bruke stagen imellom (= bare halve vekten på hvert langt rør)
Rektangulær metallrammekonstruksjon med to sidestøtter og tverrstag, sett fra siden på en CAD-tegning.

Og at man gjør slik med sidestolpene:
3D-modell av metallkonstruksjon med stående og horisontale rør som møtes i et hjørne, designet med enkle sammenkoblinger.
Og at man har en vinkelplate som dekker hele hjørnet og en bit på hvert rør..

Orket ikke tegne opp alt, men du får si fra om du ikke forstår så får jeg vel CAD-e litt til :rofl:

S
Jaha du tenkte så, jeg tenkte meg en kube i henhold til dkhansson første innlegg. Jeg studerte da bare én side i form av en ramme med to vertikale rør og ett som går mellom dem på tvers. Deretter appliserer jeg en last i midten.

S scorp1on skrev:
Jaha du tenkte så, jeg tenkte meg en kube ifølge dkhansson første innlegg. Jeg studerte da bare en side i form av en ramme med to vertikale rør og et som går mellom dem på tvers. Så påfører jeg en last i midten.
Jeg lurer fortsatt på hvordan du regner på belastningen?

Tenker på om jeg er helt på bærtur når jeg selv regnet? (Og da regnet jeg bare på enkelt rør, fritt opphengt, tok med egenvekten som en del av punktbelastningen)

Min yrkeserfaring (fra gulvet) synes at 31 mm med bare 200 kg høres mye ut...

Edit: Fant tabben min :rolleyes:

Så dumt det kan bli noen ganger...

@dkhansson 80*40*5 var vel optimistisk av meg :seenoevil::poop:

Sist redigert:
S
Okei, hva bra, sånn kan det bli iblant:)

S
Violina Violina skrev:
Jeg tenker meg noe sånt her, der tanken først og fremst er at man skal bruke seg av stagen imellom (= bare halve vekten på hvert langt rør)
[bilde]

[bilde]
Og at man har en vinkelplate som dekker hele hjørnet og en bit på hvert rør..

Orket ikke tegne opp alt, men du får si ifra hvis du ikke forstår så får jeg vel CADe litt til :rofl:
Forresten hva bruker du for program? :)

S scorp1on skrev:
Forresten hva bruker du for program? :)
Autodesk (Inventor) hjemme
SolidWorks på jobb

:crysmile:

• Liker
dkhansson og 1 annen
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Jeg ser for meg noe sånt her, hvor tanken hovedsakelig er at man skal bruke stagene imellom (= bare halve vekten på hvert langt rør)
[bilde]

[bilde]
Og at man har en vinkelplate som dekker hele hjørnet og et stykke på hvert rør..

Orket ikke tegne opp alt, men du får si ifra om du ikke forstår så får jeg vel CADe litt til :rofl:
det der ser smart ut! Nå skal jeg bare finne noen som selger i de størrelsene

D dkhansson skrev:
det der ser smart ut! Nå skal jeg bare finne noen som selger i de størrelsene
Til firma eller privat?

Violina Violina skrev:
Til firma eller privat?
Firma, vi bygger seniorboliger. Jeg prøver å bygge funksjonelle treningssentre.

D dkhansson skrev:
Firma, vi bygger seniorboliger. Jeg prøver å bygge funksjonelle treningsstudioer.
Da finnes det mange steder, typ tibnor og begroup, men det kan også lønne seg å kjøpe alt ferdig av et mekanisk verksted :)

Violina Violina skrev:
Da finnes det mange steder, typ tibnor og begroup, men det kan også lønne seg å kjøpe alt ferdig fra et mekanisk verksted :)
Da får jeg sjekke ut et mekanisk verksted

• Liker
Violina
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.