Hvordan skal jeg gjøre!?
Bor i et hus som har "Hadde" to uterom ved siden av hverandre. Har nå revet veggen mellom dem begge to. Tanken er at det skal bli ett stort uterom. Nå til problemet.
I vedlagte bilde ser man åpningen ut. Der er tanken at vi skal ha en glasskyvedør 315x205.
Problemet er at den ytre bjelken ikke klarer den allerede eksisterende åpningen. Derav stolpen, der var takstolene 50mm lavere. Hvordan skal man gjøre det på enkleste måte for å bære opp åpningen? Må også lage åpningen større hvis partiene skal passe. Høyden på åpningen er ca 2m, noe som gjør at det ikke går å fire på takhøyden i åpningen.
Det går å plassere en bjelke i høyde med takbjelkenes overkant. Hva den trenger å ha for mål og om det er en løsning i praksis kan ikke besvares uten flere opplysninger. Framfor alt altantakets mål, dimensjoner på de eksisterende bjelkene og aktuell snøsone.
Det går å plassere en bjelke i høyde med takbjelkenes overkant. Hva den trenger å ha for mål og om det er en løsning i praksis går ikke å svare på uten flere opplysninger. Fremfor alt altantakets mål, dimensjoner på de eksisterende bjelkene og aktuell snøsone.
Altantakets mål er 10x4 meter. Takbjelkene som ligger der i dag er 145x45 ytre bjelkelag 90x45...
Du tenkte å doble bredden på åpningen altså, omtrent? Og kan ikke heve hele takkonstruksjonen heller antar jeg? Det gjør det jo litt vanskelig.
Kan man kanskje felle inn hammarbandet i takbjelkene, så man tar ut halve takbjelkehøyden, dobler (eller mer) høyden på hammarbandet og forsterker det hele med vinkelbeslag eller bjelkesko.
Du tenkte å doble åpningens bredde altså, omtrent? Og kan ikke heve hele takkonstruksjonen heller antar jeg? Det gjør det jo litt vrient.
Kan man kanskje felle inn hammarbandet i takbjelkene, så man tar ut halve takbjelkehøyden, dobler (eller mer) høyden på hammarbandet og forsterker det hele med vinkelbeslag eller balksko.
Vurdert det også.. Mye jobb, spørsmålet er kanskje hva en I-bjelke klarer å bære på 315cm.... Om man bytter ut bærelinjen over åpningen mot en I-bjelke på 90. men lurer på om jeg klarer høyden på åpningen ...
Jeg har regnet med snølastsone 2,5, noe som stemmer med store deler av Midt-Sverige, men er altfor mye for Skåne. Jeg antar at det skal være en form for tak på uterommet. For å klare en åpning på 3,15 meter med disse forutsetningene trenger du en limtredrager med dimensjonene 90x225 mm. Om 225 mm er for høyt kan du gå ned til 180 mm hvis du øker tykkelsen til 165 mm.
Jeg har regnet med snølastsone 2,5, noe som stemmer med store deler av Midt-Norge, men er altfor mye for Skåne. Jeg antar at det skal være noen form for tak på utestuen. For å klare en åpning på 3,15 meter med disse forutsetningene trenger du en limtrebjelke med dimensjonene 90x225 mm. Hvis 225 mm er for høyt, kan du gå ned til 180 mm hvis du øker til en tykkelse på 165 mm.
Taktekking vil bestå av rupanel og takpapp.
Hva skjer hvis man setter en limtrebjelke ytterst på taksperrene? Bærer den noe eller blir det bare en "vindskive"?
Altantakets mål er 10x4 meter. Takbjelkene som ligger der i dag er 145x45 ytre bærbjelken 90x45...
Det taket er allerede underdimensjonert som det er!
1/2 m tung snø på 145x45, det ser dessuten ut som gran med gjennomgående greiner/knagger, noe som er stor risiko for brudd. Tømmeret er ikke C24 kvalitet eller bedre. Riv og bruk limtre!
Ellers er ideen med en bærende limtredrager utenfor den 200 cm høye glasspartiet kanskje en god idé for å klare takhøyden.
Det där taket är allerede underdimensjonert som det er!
1/2 m våtsnø på 145x45, det ser dessuten ut som gran med gjennomgående grener/knagger, hvilket er stor risiko for brudd. Tømmeret er ikke C24-kvalitet eller bedre. Riv og bruk limtre!
Ellers er ideen med en bærende limtredrager utenfor det 200 cm høye glasspartiet kanskje en god idé for å klare takhøyden.
Synes også at det er veldig underdimensjonert. Men lat som man er så tenker jeg at det har jo holdt siden 70-tallet. Og det har jo vært noen snørike vintre siden den gang.....eller skyter man seg i foten....
Synes også at det er veldig underdimensjonert. Men lat som man er så tenker jeg at det har jo holdt siden 70-tallet. Og det har jo vært noen snørike vintre siden den gang.....eller skyter man seg i foten....
Min søster/svoger hadde et lignende tak og der knakk en bjelke ved en dårlig knagg, normalt ble bjelkene stivet med en underligger og to stolper om høsten, men ett år ble det glemt.
Hvis du setter en limtrebjelke i forkanten, så henger du opp takbjelkene på den med beslag. Råsponten skal fortsette ut over limtrebjelkens overside også.
45x145 virke c/c 1200 med en lengde på 4 meter fungerer ingen steder i Norge hvis man skal ta hensyn til snølast. Jeg mener at man bør gjøre det, ellers havner man i situasjoner der man må sette ut støtter eller måke snø fra taket. Det er heller ikke noe godt argument ved et salg.
Egenhendig laget med blekkpenn og tommestokk
Må nok ta meg en skikkelig vurdering på hva jeg skal gjøre...men det heller mot å sette inn en jernbjelke over åpningen.
Falkenberg er bra med hensyn til snølaster. Sånn synes jeg det bør se ut. Stolper i limtre 90x90 mm. Fremre bjelke i limtre 90x225 mm og takbjelker i konstruksjonsvirke klasse C 24 45x220 mm.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.