Hei! Vi bor i et hus med sokkel og en betongtrapp på gavlen utendørs. Trappen er i solid betong hele veien ned til bakken og ser nesten ut til å være støpt sammen med grunnmuren. Trappen er i så dårlig stand at jeg føler det er på høy tid å gjøre noe med den. Spesielt siden den er festet til huset, tenker hovedsakelig på vanninntrenging. Min idé er å pigge bort all skadet betong, deretter gjøre resten vanntett og deretter bygge en tretrapp over. Trappen skal flyte sammen med en treterrasse jeg har tenkt å bygge på baksiden av uteplassen.
Spørsmål: hva skal jeg tette med? Kan jeg helle ut asfaltlim? Tettemetoden avhenger kanskje av hvordan det ser ut når jeg har pigget ferdig? Om det er glatt, grovt, porøst osv?

Takknemlig for tips
Mvh

• Sprekker i en gammel betongtrapp utendørs ved et suterrenghus, med rustent metallbeslag og omkringliggende stein. Vegetasjon vokser i sprekkene.
  • Utvendig betongtrapp i dårlig stand ved siden av et murgult hus, med grønt løvverk i forgrunnen og hvitt rekkverk.
  • Utvendig trapp i betong med skader og sprekker, ved siden av en murbygning. Trappen har frynsete kanter og løvdekke, og trenger reparasjon.
  • Betongtrapp utendørs i dårlig stand, med avskalling og sprekker, omgitt av løv og smuss. Veggen er i kontakt med trappen.
  • Betongtrapp i dårlig stand ved siden av et rød murhus, med hvit rekkverk. Utsikt til en hevet terrasse og grønn hage i bakgrunnen.
  • Betongtrapp med slitt overflate, omgitt av mur og gjerde. En slange og blader ligger på trappen, antyder behov for reparasjon.
  • Hagegang med steinheller, en betongtrapp, grå oppbevaringsboks, hageslange og plen. Det er blomster og busker langs steinveggen til høyre.
Med tanke på vegetasjonen som tar seg fram i sprekker og annet så tror jeg ikke den er så bemerkelsesverdig å fjerne helt. Den er antagelig ikke faststøpt i huset da det mer ser ut til å være pusset der etter støpingen.

S Stefan1972 skrev:
Med tanke på växtligheten som tar sig fram i sprickor och annat så tror jag inte den är så märkvärdig att ta bort helt. Den är antagligen inte fastgjuten i huset då det mer ser ut att vara putsat där efter gjutningen.
Det var en dålig formulering från min sida. Den sitter inte ihop med huset men den ligger kloss an. Idén att ta bort trappan helt är helt rätt egentligen men det blir mkt betong att riva och flytta. Därav att jag tänkte riva det översta skadade och sedan ha det som är kvar som stöd för trappan. Vill dock täta betongen så den inte tar in vatten och frostsprängnings igen om ett antal år.

N
Hva er det under trappen du vil beskytte?
Heller du på asfaltklister kan du aldri reparere noe med betong etterpå.

N neo11 skrev:
Hva er det under trappen du vil beskytte?
Heller du på asfaltklister kan du aldri reparere noe med betong etterpå.
Jeg vil fjerne det som er sprukket slik at jeg avdekker frisk betong. Deretter vil jeg gjøre det vanntett av to grunner.
1 For å fryse tiden slik at betongen ikke forvitrer og sprekker igjen, den skal jo utgjøre grunnlaget/støttet for min tretrapp.
2 For at vann ikke skal gå inn i husfundamentet via trappen. Tetningen bør altså i tillegg til å dekke trappen også gå opp et lite stykke på husveggen.
Er med på at asfaltklister gjør framtidig betongarbeid vanskelig. Hva finnes det mer av metoder? Rulle ut tjærepapp? Vanskelig antar jeg når overflaten under ikke er jevn.

N
Ja, akkurat tettesjikt er jeg ingen mester på.
Tror dog ikke at å helle asfaltlim på trappen tetter den helt.
Som du skriver trenger du et tettesjikt, finnes sikkert flere andre på forumet som kan gi råd om det.

Et utprøvd materiale er vel Rhoca-Gil.

• Haha
  • Liker
Jungestrand og 1 annen
  • Laddar…
B
husfix?

Betong. Fjern det som åpenbart er slutt, få bort alt støvet, fukt den gamle betongen og støp på nytt. Hvis du vil, legger du deretter på et epoksybasert toppbelegg. Så slipper du å vedlikeholde en tretrapp de neste 50 årene. Så innser du sannsynligvis at det ser rart ut med tremateriale til trappen, legger betongstein i stedet og sparer enda mer på vedlikeholdet og minst halve kostnaden da materialet må byttes om 20-25 år....

En dag vil jeg klare å få noen til å ikke bygge med tre.

Vil du bygge tretrapp, så reparer med betong og dekk med tretrappen. Når du eller noen andre river trappen, finnes det en fungerende trapp under. Jeg ville vært fristet til bare å belegge trinnflaten med tre for å binde sammen trappen med huset. En rustfri distanse som treverket skrues i og beskytter mot fukt, og alt er sammenkoblet med rekkverket.

N neo11 skrev:
Ja, akkurat tettesjikt er jeg ingen mester på.
Tror dog ikke at å helle asfaltlim på trappen tetter den helt.
Som du skriver trenger du et tettesjikt, det finnes sikkert flere andre på forumet som kan gi råd om det.
Å bare smøre ut en bøtte virker for billig og lett til å være sant. Så jeg ser etter andre metoder.

Z z_bumbi skrev:
Betong. Ta bort slikt som er åpenbart slutt, få bort alt støv, fukt den gamle betongen og støp på nytt. Om du vil legger du deretter noe epoxybasert overflatebelegg.
Så slipper du å vedlikeholde en tretrapp i 50 år fremover.
Deretter innser du antagelig at det ser rart ut med tredekke til trappen, legger betongstein i stedet og sparer enda mer på vedlikeholdet og minst halve kostnaden da dekket må byttes om 20-25 år....

Jeg vil en dag lykkes i å få noen til å ikke bygge tredekke.

Vil du bygge tretrapp så reparer med betong og dekk med tretrappen. Når du eller noen andre så river trappen så finnes det en fungerende trapp under. Jeg ville vært fristet til bare å belegge trinnflaten med tre for å binde sammen trappen med huset. En rustfri avstand som tredekket skrus i for å beskytte mot fukt og alt sitter sammen med rekkverket.
En trapp i tre er vel alle ganger penere enn en trapp i betong eller
Men selvsagt, det kunne kanskje bli bedre i lengden. Nåværende trapp er jo fra 73. Til saken hører at jeg tror jeg kan bygge en trapp i tre. Å støpe om trappetrinnene derimot, not so much.
Men hva med dette? Jeg borer bort, setter i Stolpskor for trapp. støper et lag over alt så det blir litt jevnere, tenk en bølgete sklie, så vanntetter jeg.

• Liker
Maden
  • Laddar…
B
Tror du er feil ute. Lagde selv betong som hadde blitt frostsprengt i sommer, men jeg brukte husfix. Det ble steinhardt. Husfix er dog dyrt. Men det funker som sparkel som blir steinhardt. Mye hardere enn betong. På små sprekker er det bare først å fjerne alt løst materiale og sparkle på.

Men hadde et stort hjørne som når jeg begynte å pigge bort ble enormt, så jeg måtte sette planker med tvinger og lage en form og helle i husfixen. Men det ble bra etter plankene ble fjernet.

Men du trenger ikke bruke husfix. Det finnes mange andre produkter, for eksempel byggfix eller finbetong. Finbetong er mye billigere.

Det finnes også fargepulver man kan blande i for å prøve å matche den eksisterende betongen.

Jeg hadde virkelig ikke holdt på og smøre med asfaltklister eller noe annet. Reparere betong som man pleier å gjøre på riktig måte. Finnes mange guider hvordan man gjør det. Bare søk på renovere betongtrapp på Google.

Sist redigert:
  • Liker
do22do
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.