Som overskriften sier, så handler det om doble plater...
Problemet er at Th som har levert materialet sier at man skal legge cc450, skru 1200 spon i fallende lengder, dvs. ikke slik at sponplatene havner med skjøtene på bjelker nødvendigvis. Videre skal man ifølge deres anvisninger skru på dette 900 gips som da skal sitte på bjelkene i skjøtene osv.

Men Snekkerne har nå lagt 600cc og skrudd sponet på det, deretter skrudd gipsen i sponet. Dette gir da at en skjøt ikke sitter i bjelke, men kun i sponet. Til saken hører det at det skrus med skruer som gjør at gipsen biter i bjelkene.

Fungerer det som snekkerne har gjort tilfredsstillende? Om det skulle gjøre det, hvordan fungerer det da på badene som skal helflislegges?

Takknemlig for hjelp og råd...

Jeg kan ikke se noe problem med dette.

På badet er det ikke tillatt med trefiberbaserte plater bak de ytterste platene, ifølge BBV.

I
Pass på gips i baderommet med flislagte vegger. Muggfare i kartongen. Bruk en sementbundet plate i stedet, f.eks. Minerit.

Så det er ingen som helst risiko for at reglet 600cc, 1200 bred spon + 900 bred gips/glasroc som kun blir skrudd i regel på én side + midten begynner å bevege på seg med tiden?

Har tenkt å bytte gips mot glasroc ved dusj og badekar. Må man også fjerne gipsen i resten av badet? Har forstått fra andre tråder at blant annet jon_h mener at det er en svært liten eller ingen risiko der man ikke har rennende vann mot veggen.

Jeg vurderer det som risikofritt i de delene, ja. Men trefiberplaten er en direkte avvik fra BBV, det er det ikke å ha kartonggips i dagens situasjon.

Spørsmålet er jo hva man skal ha bak glassroc. Glassroc i seg selv er pokker meg det skjøreste jeg har vært borti. Ser man på dritten så raser gipsen nærmest. Sikkert en faktor 10 mot vanlig gips i holdbarhet.

Jeg tror at jeg med letthet kunne slå neven gjennom doble glassroc på cc30.

Setter man derimot en plate spon bak blir det mye stivere (og neven går nok som taperen i en nærkontakt), men det er jo ikke tillatt, og tredobbel lag glassroc har vel ingen råd med bare dobbel er faktisk veldig dyrt. At man så må sette det på trelekter er jo merkelig (selv om de anbefaler sitt plåtsladder).

Så spørsmålet er jo hva man skal gjøre for å ikke stå der med Svarteper. Badet var jo dyrt nok som det var, men nå begynner det å koste mye mer. Pluss at ingen vet noe (bortsett fra noen her på forumet da, selvfølgelig).

Midt i alle de 600 statlige verk burde det kunne finnes et våtrumsverk som godkjenner våtrumssystemer og gir klare retningslinjer. Eller hvorfor ikke forsikringsselskapene går sammen om dette, det burde lønne seg raskt i form av reduserte skader, som det er nå må man lete etter informasjon i flere uker samt trekke sine egne konklusjoner. Det finnes jo faktisk ikke så mange måter å bygge en vegg på.

Beklager noe OT.

Man gjør som jeg i mitt eget hus, gir blaffen i eventuelle forsikringer om nå noe eventuelt skulle skje, hvordan faen det nå engang skulle kunne skje, og bygger på tradisjonelt vis.

/Kent

snickarboden:Akkurat! Spørsmålet er jo hvordan har de egentlig tenkt? Jeg skulle gjerne sett det badet bygget bare med glasroc. Stakkars den som skal sette opp en krok etter en stund. Den kroken kommer ikke til å holde mye. Derimot, om man slår på en sponplate bak, havner man i en helt annen situasjon. Holder ikke platene, spiller det jo ingen rolle om de er de mest fuktbestandige i verden.

Eller så setter man råspont bak gipsen, så blir alle fornøyd.

Jeg ringte rundt og sjekket prisen på galsroc og fant en sementbasert plate som heter Ivarit DryCo som ligger bra til i pris 223NOK stykk. Høres ut som en god løsning. Er det noen som har peiling på dette produktet?
Hvis jeg setter opp denne platen, er det da greit med sponet bak? Hvis ikke, hvordan skal jeg gjøre det da man må få samme tykkelse på veggene?

Produktblad finnes på følgende URL: http://www.ivarssonsverige.se/Admin...pdf+svensk/pdf07/sv-ivarit-dryCo-brochure.pdf

P
Sponet bak blir aldri ok med nåværende regler, uansett hvilken skive du skrur utenpå.

jon_h skrev:
Eller så setter man rupanel bak gipsen, så blir alle fornøyde.
Massivt tre er godkjent om jeg har forstått riktig. Og rupanel er jo ikke så himla dyrt.

S

Mikael_L
jon_h skrev:
Eller så setter man råspont bak gipsen, så blir alle fornøyde.
Så råspont er godkjent bak (godkjente) plater i våtrom, men ikke sponplate???

Men sååå logisk ... :confused: :o

P
Tydeligvis så mener BKR at lim og annet gjør at trebaserte plater blir mye mer fuktfølsomme enn massivt tre.

ACME skrev:
Tydeligvis så mener BKR at lim og annet gjør at trebaserte plater blir mye mer fuktfølsomme enn massivt tre.
Alle som har sett en fuktig og svulmet sponplate er nok enige i det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.