Hei mine venner!

Jeg har to amerikanske verandaer på huset mitt. En foran framsiden av huset, og en foran tilbygget. Foran tilbygget fortsetter også terrassegulvet til en del som ikke er under tak. Typ et soldekk. Men vi har funnet ut at vi gjerne vil bygge en koselig pergola her i stedet.

Men jeg har litt problemer. Bredden på pergolaen er 6000 mm, og helst vil jeg bare ha to søyler som på tegningen. Søylen til høyre finnes allerede, og holder taket over verandaen. For å presisere så finnes alt allerede på bildene bortsett fra søylen til venstre i bildet, samt alt trevirke i gul trefarge.

Rent designmessig ville det bli best om jeg fortsatte med samme type limtrebjelke som finnes under verandataket, og den er 90x180. Men dimensjoneringsprogrammene jeg har testet på nettet sier at jeg må ha minst 90x415 tror jeg det var.

1) Så spørsmålet mitt er enkelt og greit. Finnes det noen som vet om det går an å ha en limtrebjelke på 6 meter som er en dimensjon liknende 90x180, eller er det altfor svakt? Det skal altså være en pergola, ikke noe tak altså, ingen snølast.

2) Noen som vet hvordan jeg kan få tak i søylen til venstre i bildet. De andre søylene er 125x125, så det må jo være det samme av designhensyn. Tror dere de er trykkimpregnerte? (de er malt nå)

3) Jeg hadde tenkt at taksperrene skulle ha en dimensjon liknende 45x170, bu eller bæ? større eller mindre?

Hus med amerikanske verandaer og en pergola i treverk over terrasse ved en utvidelse. To søyler støtter pergolaen. Hvit kledning og valmtak.
Tegning av en pergola med stolper og bjelker i ulike dimensjoner, inkludert en 90x180 limtrebjelke, på en overbygd veranda.

Hvordan gikk det?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.