Holder på med å bygge om et loft på et uthus til en festlokale.

Prosjektet er lavbudsjett, men jeg vil i det minste få det godt isolert.

Jeg har fått tak i mengder med 22mm tykk råspont som skal fungere som "innerpanel" på både vegger og tak.

Spørsmål 1: Hvordan ville "dere som kan" ha valgt å lage reisverk for innertak og innvendige vegger etter hva dere ser som røde linjer på bildet?

Jeg tenker 45x195 mm lekter både i vegger og tak for å få plass til 195 mm isolasjon.

Spørsmål 2: Klarer jeg meg med å lage reisverk med cc 120 med 22 mm råspont i vegger og tak?

Spørsmål 3: Kan jeg bruke masonitt som "bakvegg" ut mot kaldloftet (billig), eller kreves det asfaltplate?

Takknemlig for alle innspill, er ute etter ideene deres om hvordan dere ville laget reisverk for å spare tid, men fremfor alt penger. Loft med trebjelker, verktøy og planker på gulvet. Røde linjer markerer områder for bygging. Arbeidslys lyser opp rommet.

Ingen som har gjort noe lignende eller kan gi sin syn på saken?

Jeg ville beholdt takstolene som de er, og lektet på dem på tvers med f.eks. 45x120. Lekting fra gulv helt opp til møne og behold de vakre støttebena.
2: 22mm rupanel klarer å sitte med 1200 c/c.
3: Ja, det fungerer helt utmerket.

Ok du mener å sette lekter vannrett på takstolene, ikke horisontalt? Min tanke har vært å la støttebeina være synlige et stykke, men ikke hele veien ned til gulvet.

Er det overkill med 20 cm isolasjon i veggene på et slikt prosjekt?

Det er en stor forskjell i mengden arbeid mellom å la takstolene være synlige (mer eller mindre) eller å bare legge lektene som de er.
Så er det jo skikkelig stilig med synlige gamle solide takstoler, :thumbup: men det krever betydelig mer fikse og triks. :(

Hvilken retning man setter lektene avhenger av hvilken retning man vil ha på panelet. Raskest og enklest er vel å legge lektene horisontalt mellom takstolene, men da får du stående panel. Helt ok, men krever mer saging og spikring av panelet. Vil man ha langsgående panel får man korslekte.

195 mm isolering: Det avhenger av hvor sensitiv man er for oppvarmingskostnader, og hvilke temperaturer man planlegger å holde (og når).

Ok, se ny bilde kommer regla i henhold til de røde linjene, så det eneste som synes av takstolene er den biten jeg har ringet inn. Mening?

Kan man sette en regel 45x195 midt mellom hver takstolsregel da havner de på ca 120cc deretter spikre på en stående regel på hver takstol (siden takstolene ikke er rette)? Se bilde med svarte streker.

Blir litt skjæring av isolasjon da det ikke er nøyaktig cc 120 men det kan det kanskje være verdt allikevel? Loft under renovering med takstoler og bjelker synlige, røde linjer som markerer plasseringsforslag for stolper, og arbeidsutstyr spredt rundt. Loft med trestoler, verktøy og byggeutstyr. Planker ligger på gulvet. Belysning og kabelrull synlig. Svart tape markerer området for prosjekt.

Bygge "ikke bærende" takstoler bør gå så lenge de står på gulvbjelker. Dog får du bøyende moment i skjøtene om du bare reglerer i henhold til skissen. Det blir riktignok kanskje ikke noen kjempestore laster, men det er ikke helt bra. Om du legger en avvekslingsregel mellom de eksisterende takstolene, i toppen på kattvinden, som støtte ut/ ned så blir det bedre. Ellers kan du jo alltid bygge komplette takstoler, fra vegg til møne med støtteben og hanebjelke, men litt mer jobb.

Ok du har ikke lyst til å vise bilde på eller tegne hvordan du mener med avvekslingsregelen? Står den på høyden der kattvinden slutter eller ligger den bare som en overligger?

Mitt forslag var å sette 45x120 hele veien ned og bygge ut gulvet helt ut for å beholde de vakre takstolene. På 45x120 setter du plast og deretter lekter som du spikrer råsponten i, på den måten får du liggende panel.

Helst vil jeg ikke bygge ut gulvet hele veien da den siste overflaten blir ganske ubrukelig, og støttebenene på bjelkene er ganske mye i veien da. Setter jeg opp veggene i henhold til de røde linjene er det 5 meter imellom så det er ganske stort likevel.

Men kanskje flere har meninger om man tross alt skal la "snedtaket" gå hele veien ned til gulvet?

Har forsøkt å tegne inn hvordan jeg mener. Vet dog ikke om du nødvendigvis blir så mye klokere av det... :|
En liggende regel som du spikrer/skruer i eksisterende takstoler, som holder imot "takstolen/taket/den stående stolpen" så den ikke kan trykkes ut mot taket. Loft under renovering med takstoler, en arbeidsbenk med verktøy og planker plassert langs gulvet. Tegninger viser hvordan de skal spikres fast.

Tror jeg forstår, de stående stolpene trykker altså da på "innsiden" inn mot rommet av avvekslingsregelen?

Likeledes trykker skråtakreglene også på "innsiden" inn mot rommet av avvekslingsregelen?

Omtrent så ja.

Dine nye "takstoler" bærer ikke mer vekt enn seg selv og tak og isolasjon, så det er vel egentlig ikke så farlig, men hvis noen lener seg mot veggen, ville i alle fall jeg synes det var bra om stenderverket var stabilt. Det er jo stenderverket som skal være bærende, ikke overflatelagene (trespiler & gips). Deretter vet man aldri om man trenger å gå oppe på innertaket av en eller annen grunn, men selv da er det hyggelig å vite at det er tilstrekkelig stabilt.

Ikke glem luftspalte mellom isolasjonen og takplaten.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.