6.088 lest ·
10 svar
6k lest
10 svar
HJELP! Pigge ut murstein fra bærende vegg.
Hei!
Etter 6 måneders totalrenovering og daglige besøk på Byggahus (fått enormt mye hjelp fra gamle tråder!) trenger jeg litt akutt hjelp fra dere erfarne hjemmebyggere.
Jeg bygger om på kjøkkenet i en leilighet fra 20-tallet, der komfyren nå vil havne en meter fra åpningen til avtrekkskanalen. For å slippe å bygge en stygg rørtrakt mellom viften og den gamle åpningen foreslo snekkeren min at jeg fjerner to rader med murstein slik at jeg får en kanal der jeg kan dra et ventilasjonsrør og deretter pusse over. Det er en solid teglvegg med naboen på den andre siden, antagelig bærende, men siden det bare er snakk om en meter hevder snekkeren at det ikke vil påvirke stabiliteten.
Å koble inn styret, bygningsingeniører, etc er utelukket da jeg ikke har tid/råd/ork til masse krangel, men jeg ville bare høre om noen av dere har noen synspunkter på prosjektet før jeg setter i gang.
Takk!!
Etter 6 måneders totalrenovering og daglige besøk på Byggahus (fått enormt mye hjelp fra gamle tråder!) trenger jeg litt akutt hjelp fra dere erfarne hjemmebyggere.
Jeg bygger om på kjøkkenet i en leilighet fra 20-tallet, der komfyren nå vil havne en meter fra åpningen til avtrekkskanalen. For å slippe å bygge en stygg rørtrakt mellom viften og den gamle åpningen foreslo snekkeren min at jeg fjerner to rader med murstein slik at jeg får en kanal der jeg kan dra et ventilasjonsrør og deretter pusse over. Det er en solid teglvegg med naboen på den andre siden, antagelig bærende, men siden det bare er snakk om en meter hevder snekkeren at det ikke vil påvirke stabiliteten.
Å koble inn styret, bygningsingeniører, etc er utelukket da jeg ikke har tid/råd/ork til masse krangel, men jeg ville bare høre om noen av dere har noen synspunkter på prosjektet før jeg setter i gang.
Takk!!
Jeg har gjort lignende men pigget et hull på ca 30 X 30 cm i grunnmuren for å få inn min kulvert, det var en H-E s jobb men gikk bra. Men pigget hullet der det finnes en dør over (på nedre plan). Jeg er som sagt ingen bygningsingeniør men i en teglvegg tror jeg at det ikke er noen større problem men jo større hull man lager desto mer svekker man stabiliteten, selvfølgelig.
Takk sølvsmeden! Her er jo hullet litt lenger og påvirker en lang rekke med murstein ovenfor, men belastningen ovenfor kanskje bærer av til sidene?!
Enig, i en borettslag er det direkte dumt å i det hele tatt vurdere å påvirke bærende deler uten å ha alt veldig grønt fra alle kanter. Det samme med våtrom der, man vil ikke ha slike skader som det kan bli.
/Kent
/Kent
Takk for deres synspunkter, og jeg vet at jeg burde søke tillatelse fra Styrelsen. I prinsippet er jeg enig med dere, men prosessen ville bli så stor om jeg gikk "by the book" at jeg heller avstår fra hele prosjektet i sånne tilfeller.
Raceman og snickarboden, har dere noen synspunkter på selve styrkespørsmålet? Noen som har peiling på hvordan gamle teglhus er konstruert? Vegen er riktignok av tegl, men jeg tror ikke den utgjør en av de kritiske bærende konstruksjonene siden den går mellom ytterveggen og hjertveggen, som rimeligvis har større betydning.
Raceman og snickarboden, har dere noen synspunkter på selve styrkespørsmålet? Noen som har peiling på hvordan gamle teglhus er konstruert? Vegen er riktignok av tegl, men jeg tror ikke den utgjør en av de kritiske bærende konstruksjonene siden den går mellom ytterveggen og hjertveggen, som rimeligvis har større betydning.
Da burde det knapt være noen større problemer, men for å unngå eventuelle problemer bør du sjekke med styret og med en bygningsingeniør. Mye enklere med villaer vil jeg si, og derfor er det det jeg foretrekker å jobbe med.
/Kent
/Kent
Hvordan vet du det? Å spørre styret og få et ja eller nei, koster ingenting og går relativt raskt.callumpetrie skrev:
I det store og hele umulig å svare på uten å vite hvordan huset ser ut for øvrig, men gamle teglbygninger for flerfamiliebruk pleier å være konstruert som flere HHHHH med hjerteveggen i midten. Alle leiligheter, i gamle dager, hadde kakkelovner i hvert rom og en del av de bærende tykke veggene som går 90 grader mot hjerteveggen inneholder med all sannsynlighet røyk- og ventilasjonskanaler. (gikk ikke din egen kanal i denne veggen? I så fall går dine naboers kanaler der også)callumpetrie skrev:Raceman og snickarboden, har dere noen synspunkter på selve styrkespørsmålet? Noen som har kontroll på hvordan gamle teglbygninger er konstruert? Veggen er riktig nok av tegl, men jeg tror ikke at den utgjør en av de kritiske bærende konstruksjoner fordi den løper mellom ytterveggen og hjerteveggen som rimeligvis har større betydning.
Dette er den primære grunnen til at du først skal snakke med styret som har tegningene på huset og har kontroll på dette.
Kan bli krevende å ikke ha snakket med styret og så begynne å slå i stykker ventilasjonen i andre leiligheter. Samme spørsmål kan ha oppstått fra noen andre, men fått avslag etter undersøkelse for at veggene ikke er sterke nok. Hva om de som bor over/under får samme idé og unnlater å snakke med styret, og veggen svekkes såpass at den sprekker/beveger seg. Uansett, hvis du skaper et problem som får konsekvenser for konstruksjonen, kan det bli fryktelig dyrt. Det handler ikke om å snakke med styret bare for sakens skyld "by the book", men for å sjekke om det i det hele tatt funker å gå løs på en bærende vegg.
Klikk her for å svare