Hei, har flyttet til et sokkelhus som er bygget 82. Gulvplaten og ytterveggene er såkalt risikokonstruksjon (uisolerte).
Til våren har vi tenkt å drenere på nytt, da det ikke er gjort siden huset ble bygget. Og nå har jeg begynt å rive i kjelleren for å se hvordan det var gjort.
på gulvet har jeg tenkt platonmatte-celleplast-sponplater-underlagsfoam-gulv.
så kom jeg til veggen, og da har jeg satt meg litt fast, veggene er isolert på en litt spesiell måte. Jeg legger ved bilder og en liten paint-tegning. Har lest at det beste er pussede vegger, men jeg har typ som stendere så det kommer ikke til å bli pent. Det er fuktig mot betongveggen, men ikke noe annet.
så hvordan skal man gjøre det?
stålregler med osb-plate og så gips på det? Det eneste er at det blir 20-25 cm tomrom bak platen mot veggen. Hvordan skal jeg gjøre med fuktsperre? skal jeg la det være en glippe oppe og nede så det blir ventilert bak?
Til våren har vi tenkt å drenere på nytt, da det ikke er gjort siden huset ble bygget. Og nå har jeg begynt å rive i kjelleren for å se hvordan det var gjort.
på gulvet har jeg tenkt platonmatte-celleplast-sponplater-underlagsfoam-gulv.
så kom jeg til veggen, og da har jeg satt meg litt fast, veggene er isolert på en litt spesiell måte. Jeg legger ved bilder og en liten paint-tegning. Har lest at det beste er pussede vegger, men jeg har typ som stendere så det kommer ikke til å bli pent. Det er fuktig mot betongveggen, men ikke noe annet.
så hvordan skal man gjøre det?
stålregler med osb-plate og så gips på det? Det eneste er at det blir 20-25 cm tomrom bak platen mot veggen. Hvordan skal jeg gjøre med fuktsperre? skal jeg la det være en glippe oppe og nede så det blir ventilert bak?
Hvorfor skal du drenere på nytt?? Er det et problem i huset som du kan se, eller er det bare besiktigelsesmannen som har skremt deg ved å skrive at det er en risikokonstruksjon og at dreneringen er gammel? For det skriver de i alle besiktigelser der dreneringen har noen år på baken.
Teknisk levetid er ikke det samme som at den er slutt. Jeg har et hus som er nesten 100 år med fungerende drenering. Lagte leirrør i doble rader både inne og utenfor grunnmurene.
Naboenes hus er drenert om, men der var den gamle en enklere drenering med ren leire rundt rørene.
Så en gammel drenering kan veldig godt være bra og fungere, men man må naturligvis være observant på antydninger til feil i den.
Men ikke bli for stresset av din drenering fra -82 hvis det ikke er noe synlig feil på innsiden.
Teknisk levetid er ikke det samme som at den er slutt. Jeg har et hus som er nesten 100 år med fungerende drenering. Lagte leirrør i doble rader både inne og utenfor grunnmurene.
Naboenes hus er drenert om, men der var den gamle en enklere drenering med ren leire rundt rørene.
Så en gammel drenering kan veldig godt være bra og fungere, men man må naturligvis være observant på antydninger til feil i den.
Men ikke bli for stresset av din drenering fra -82 hvis det ikke er noe synlig feil på innsiden.
hei det er meget mulig at det er besiktigelsesmannen som har skremt oss/fortalt at de skulle løse den forhøyede prosentandelen i platen. men etter at jeg har lest meg opp så vil man aldri bli kvitt fukt i plater siden den er uisolert, man kan bare beskytte det organiske materialet. men veggkonstruksjonen er vel litt rar?
Nja...de har jo isolert det organiske treet mot betongoverflaten ved å legge celleplast og plast. Så avhenger det litt av hvordan det ser ut mot gulvet om trelekten er beskyttet med syllpapp eller lignende. Stenullen klarer seg mot betongen så den ville jeg ikke være spesielt bekymret for, det er vel kun lekt mot betonggulv som er akutt i så fall.Pstenius skrev:hei det er meget mulig at det er takstmannen som har skremt oss/sa at de skulle løse den forhøyede prosentandelen i platen. men etter at jeg har lest meg opp vil man aldri bli kvitt fukt i platen da den er uisolert, man kan bare beskytte det organiske materialet. men veggkonstruksjonen er vel litt merkelig?
Du skrev noe om at det var fuktig, hvor sitter fukten du har sett eller merket nå når du har revet?
Sist redigert:
Hei!
I mitt forrige hus gjorde jeg om kjelleren. På gulvet la jeg platon med ca. 10 cm oppbrett mot veggen rundt omkring. Deretter cellplast 70 mm har jeg for meg og deretter 16 mm flytende sponplategulv og laminatgulv på det. Veggene (innsiden) kledde jeg med vanlig platonmatte, knappene danner luftspalte mot muren. Lot det være et par centimeter mellom den oppbrettede matten fra gulvet og veggmatten for å muliggjøre ventilasjon. Utenpå veggplaten 45*45 lekter og isopor mellom disse, deretter gips. Ventilasjonslist ved gulvet og modifiserte taklister for at luften skulle kunne sirkulere bak platonmattene. Tror at det finnes en hel del å lese om dette på Platons hjemmeside.
Det finnes mengder av måter å gjøre det på, men dette fungerte bra hos meg. Ser ut fra din illustrasjon at dine vegger ser litt annerledes ut, så jeg vet jo ikke om det går an å gjøre liknende hos deg.
I mitt forrige hus gjorde jeg om kjelleren. På gulvet la jeg platon med ca. 10 cm oppbrett mot veggen rundt omkring. Deretter cellplast 70 mm har jeg for meg og deretter 16 mm flytende sponplategulv og laminatgulv på det. Veggene (innsiden) kledde jeg med vanlig platonmatte, knappene danner luftspalte mot muren. Lot det være et par centimeter mellom den oppbrettede matten fra gulvet og veggmatten for å muliggjøre ventilasjon. Utenpå veggplaten 45*45 lekter og isopor mellom disse, deretter gips. Ventilasjonslist ved gulvet og modifiserte taklister for at luften skulle kunne sirkulere bak platonmattene. Tror at det finnes en hel del å lese om dette på Platons hjemmeside.
Det finnes mengder av måter å gjøre det på, men dette fungerte bra hos meg. Ser ut fra din illustrasjon at dine vegger ser litt annerledes ut, så jeg vet jo ikke om det går an å gjøre liknende hos deg.
En alternativ løsning er jo å mure opp en Lecavegg innenfor "klackarna" på din betongvegg, da kan man eventuelt legge cellplast plater mellom "klackarna". Da har du en løsning som er helt uorganisk og rimelig varmeisolert.
Pent med pussete og malte vegger!!
Pent med pussete og malte vegger!!
De som er fuktig er jo betongveggen og platen, har fått ytterst lite utslag på 45x45 trestendere 14% og det var 5cm nederst da enkelte kommer i kontakt med betongplaten. Isolasjonen som lå mot yttervegg var også litt fuktig, men det kunne jeg ikke måle.
Har kikket på Platon matte mot vegg, men siden jeg har de der stolpene i betongen føles det vanskelig å få til brafbg skrev:Hei!
I mitt forrige hus gjorde jeg om kjelleren. På gulvet la jeg platon med ca 10 cm oppbrett mot veggen rundt. Deretter cellplast 70 mm har jeg for meg og så 16 mm flytende sponplategulv og laminatgulv oppå det. Veggene (innsiden) kledde jeg med vanlig platonmatte, knottene danner en luftspalte mot muren. Jeg lot det være et par centimeter mellom den oppbrettede matten fra gulvet og veggmatten for å muliggjøre ventilasjon. Utenpå veggplaton 45*45 lekter og frigolit mellom disse, deretter gips. Ventilasjonslist ved gulvet og modifiserte taklister for at luften skulle kunne sirkulere bak platonmattene. Tror det finnes en hel del å lese om dette på Platons hjemmeside.
Det finnes mange måter å gjøre det på, men dette fungerte bra hos meg. Ser ut fra din illustrasjon at dine vegger ser litt annerledes ut så jeg vet jo ikke om det går å gjøre lignende hos deg.
Celleplast mellom klakkene var jo ganske smart, det skal jeg sjekke ut! Takk for tipsetoceanis skrev:
Klikk her for å svare