På grunn av litt forskjellige omstendigheter så begynte det å bli revet i en yttervegg her hjemme, som nå blir et prosjekt med å rive ned hele kledningen utvendig og etterisolere samt smelle opp ny panel.
Litt bakgrunn og fremtid:
Trehus bygget på 30-tallet, veggene er i prinsippet uisolerte stående plank. Tretex på innsiden. Veggene er i dag ca. 180 tykke fra innside til ytterkant kledning. Alle vegger vil bli forsterket med 45or innvendig for installasjonssjikt samt isolasjon. Også utvendig vil alle veggene bli gjort om med ny kledning og etterisolasjon. Det blir bare utsiden på en vegg i år p.g.a. tilbygg og omfattende ombygginger innvendig som kommer til å finne sted det nærmeste året/årene. Taket kommer også til å bli byttet/gjort om i nærmeste framtid for å få til et skikkelig takfot og takutstikk.
Mine planer for nå;
River ned all kledning utvendig og den ca. 60 år gamle, ødelagte, dårlige vindsperren som sitter direkte på plankveggen.
Regler opp med 70x45 stående cc 600 og klemmer inn isolasjonsplater, regler på 45x45 cc 600 liggende og i med isolasjon.
Legger på windy, eller lignende, og klemmer på lekt, 28x70, som spikerlekt over de liggende 45ene.
Til slutt på med ytterpanel.
Spørsmål:
Er det noe jeg misser her? Tenker jeg feil et sted?
Hvilken isolasjon skal jeg satse på? Har siket på Isovers fasadeskive men det kanskje finnes bedre?
Skal jeg bruke "windy" selv om jeg bruker Isovers fasadeskive?
Hvordan gjør jeg rundt vinduer og dører? De skal flyttes med ut til 70 regelen uansett.
Et vindu skal i et senere tidspunkt bli en dobbeldør - hvordan gjør jeg for at det skal bli enkelt for meg når vinduet vel skal ut og døren inn?
Tanker, forslag, tips - fyr løs!