Jeg henvender meg til forumet for å få mer kunnskap og råd om min ombygging av en kjøkkenkrok til et "kjøkken".
Bor for tiden i en eierleilighet i Sthlm fra ca. 1880.
Det finnes en ganske "moderne" kjøkkenkrok i den lille leiligheten (ca. 42 kvm) hvor jeg nå har fjernet en ikke-bærende vegg for å få til et mer hyggelig/åpent og funksjonelt kjøkken, ish.
Men har noen tanker.
Det finnes en tykkere vegg, som jeg har spurt en byggkonsulent om råd om den er bærende eller ikke. Nå tror jeg det ender med at jeg ikke kommer til å rive denne veggen. Det ser ut til å være en "plankvegg", slik man bygde innervegger for litt over 100 år siden (?).
Hva synes dere om denne veggen (se bilde). Bør jeg frigjøre plankene og male dette hvitt, typ?
Så, "omkring" (også i taket, der taket før, nå revet, var senket for å holde diverse elkabler og vent.) den gamle kjøkkenkroken, ser det ut til å finnes en slags papp, eller tykk (virkelig tykk) "tapet", som ligger på betongen, eller er det puss? Dette laget gjør at det blir en slags nivåforskjell mellom veggene, mellom kjøkkenkroken og det andre rommet (tidl. veldig lite soverom) som da før min riving ble adskilt av en ikke-bærende (moderne, stålstendere) vegg.
Hva kan denne tapet/papp ha hatt for funksjon? Det føles som at om jeg river den ned, så kommer det til å havne en masse betong/puss-kliss på gulvet liksom. Se bilder.
Plankveggen ble jeg skikkelig overrasket over da den dukket opp. Jeg synes den er ganske fin, så kanskje jeg frilegger den og maler/beiser...
Spennpapiret; fint at jeg fikk navnet på dette. Nå kan jeg google videre om hvordan man eventuelt gjør for å reparere/overflatebehandle spennpapir, det fantes en del å lese.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.