Jeg er i ferd med å mure opp en bakovn i italiensk stil. Den ser ut litt som en kuppel med en åpning i den ene enden. Den havner i nærheten av uteplassen.

Tanken er å kle "kuppelen" med en form for isolasjon som tåler høy temperatur for å holde varmen litt lenger. Så enten mure et lag med tegl til eller bruke hønsenetting og deretter mørtel.

Et bilde som viser hva jeg mener: http://www.fornobravo.com/forum/photoplog/index.php?n=4439

Første spørsmål:
Hvilken type isolasjon kan være passende. Temperaturen inne i ovnen kan nok komme opp i 6-700 grader hvis man fyrer løs. På Fornobravosiden bruker de noe som heter "FB board", det skal være en form for keramisk filt. Finnes det noe tilsvarende?

Andre spørsmål:
Ovnen står ute, og jeg vil ikke at den skal regne/fryse i stykker med en gang. Egentlig burde jeg bygge tak, men jeg liker enkelheten ved bare å ha kuppelen. Dessuten vet jeg ikke om jeg kan få til et pent tak.
Finnes det noen mørtel jeg kan mure med som tåler vann men samtidig kan ekspandere noe på grunn av varmen, uten å sprekke. Kalkmørtel? At det tåler vinter er jo viktig også!
Det bør helst være materialer som slipper ut fuktighet så det ikke blir noe problem med fukt.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.