Stammen til tilbyggingen kom opp i slutten av fjoråret og har overvintret under et midlertidig lett skrånende tak bestående av tverrgående rette bjelker med plywood på, tettet med byggplass.
Nå når jeg skulle til å begynne å sette opp asfan og kontrollmåler så kan jeg konstatere at stammen har skjøvet seg litt og lener utover. Størrelsesmessig sånn at hvis man stiller et vegghøyt vater loddrett så det ligger inntil langsiden nede ved gulvet, så skiller det ca 1,5-2 cm mellom vateret og veggen oppe ved hammerbåndet.
Åpenbart har de diagonale trelastene jeg satte opp ikke vært nok, og jeg forbannet min dumhet at jeg ikke satte opp spikbåndene allerede i vinter!
Hvordan pokker fikser jeg dette
? Spikre en vertikal list langs langsiden, leie en gravemaskin og presse den tilbake? Det finnes dessverre ingen naturlig motstøtte den veien.
Antar at det er en god idé å ta bort midlertidige taket først i alle fall...
Nå når jeg skulle til å begynne å sette opp asfan og kontrollmåler så kan jeg konstatere at stammen har skjøvet seg litt og lener utover. Størrelsesmessig sånn at hvis man stiller et vegghøyt vater loddrett så det ligger inntil langsiden nede ved gulvet, så skiller det ca 1,5-2 cm mellom vateret og veggen oppe ved hammerbåndet.
Åpenbart har de diagonale trelastene jeg satte opp ikke vært nok, og jeg forbannet min dumhet at jeg ikke satte opp spikbåndene allerede i vinter!
Hvordan pokker fikser jeg dette
Antar at det er en god idé å ta bort midlertidige taket først i alle fall...
Stropp diagonalt til motsatt vegg og stram til det er rett, deretter et antall justerbare skrustøtter skrudd i platen og hammerbånd så du kan finjustere og fikse under byggetiden. fikser du på en dag 
Ah, det skulle jo kunne funke, om man skaffer tilstrekkelig lange spennbånd!
Går jo tom å teste med taket på, funker det så funker det ellers så får man ta det ned.
Vet ikke hva stillbare stempler er, dog! Og har krypkjeller, ikke plate. Kan du forklare mer i detalj hva du mener?
Takk, takk, takk i alle fall!
Går jo tom å teste med taket på, funker det så funker det ellers så får man ta det ned.
Vet ikke hva stillbare stempler er, dog! Og har krypkjeller, ikke plate. Kan du forklare mer i detalj hva du mener?
Takk, takk, takk i alle fall!
Det fungerer med all sikkerhet, slik gjør vi på alle monteringer for å justere helning og kryssmål. Støtte er omtrent som en ca 3m lang vantskrue kan man si. du skrur fast endene i platen (gulvet i ditt tilfelle) bare husk på evt gulvvarme
Deretter kan du skru på støtten mens du holder et langpas mot veggen og kan justere med millimeter nøyaktighet. Du trenger en støtte per 2m vegg ca, og du kan leie disse for noen tiere om dagen hos f.eks. Cramo.
Du trenger ikke ha lange spennbånd heller, men du kan like gjerne ha et tau og kort spennbånd, er det bare et par cm trenger du kanskje ikke engang å spenne, men kan justere med stempelen direkte.
Jeg kan bare igjen si "takk, takk takk"!!!
Det gikk så fint med spennbånd, så (stempler på en søndag fikk jeg ikke tak i). Torde ikke stole på at jeg ville finne tau som holdt så det ble seriekoblede spennbånd uansett og det trengtes nesten ingenting før veggene rettet seg opp.
Jeg TROR jeg forstår hvordan du mener med stemplene, men ikke sikkert (kan jo være greit å vite til en annen gang).
Er det slik at hvis man øker avstanden mellom gulv og tak (som i mitt tilfelle bare er midlertidig) (A i mitt vedlagte bilde) ved hjelp av stempel så rettes den rombeformede veggen opp til en rektangel? Vet ikke om jeg beskriver det forståelig, men bildet kanskje hjelper...
Det gikk så fint med spennbånd, så (stempler på en søndag fikk jeg ikke tak i). Torde ikke stole på at jeg ville finne tau som holdt så det ble seriekoblede spennbånd uansett og det trengtes nesten ingenting før veggene rettet seg opp.
Jeg TROR jeg forstår hvordan du mener med stemplene, men ikke sikkert (kan jo være greit å vite til en annen gang).
Er det slik at hvis man øker avstanden mellom gulv og tak (som i mitt tilfelle bare er midlertidig) (A i mitt vedlagte bilde) ved hjelp av stempel så rettes den rombeformede veggen opp til en rektangel? Vet ikke om jeg beskriver det forståelig, men bildet kanskje hjelper...
Deilig at det funket så bra for deg
Njae, støtten skal ikke være gulv-tak, men gulv-vegg, altså at du "lener" dem mot veggen i f.eks. 30 graders vinkel og så skrur du dem fast i begge ender og kan "skru" veggen inn eller ut i overkant mens bunnen av veggen er festet i gulvet.
Disse støtter kan med fordel stå igjen under hele reisverket slik at ingenting beveger seg under arbeidsforløpet, og alt vil gå mye smidigere og raskere når du slipper å kontrollere hele tiden.
Njae, støtten skal ikke være gulv-tak, men gulv-vegg, altså at du "lener" dem mot veggen i f.eks. 30 graders vinkel og så skrur du dem fast i begge ender og kan "skru" veggen inn eller ut i overkant mens bunnen av veggen er festet i gulvet.
Disse støtter kan med fordel stå igjen under hele reisverket slik at ingenting beveger seg under arbeidsforløpet, og alt vil gå mye smidigere og raskere når du slipper å kontrollere hele tiden.
Crebel skrev:Jeg kan bare igjen si "takk, takk takk"!!!
Det gikk så fint med spennbånd, (støtter på en søndag fikk jeg ikke tak i). Vågde ikke stole på at jeg skulle finne tau som holdt så det ble seriekoblede spennbånd uansett, og det trengtes nesten ingenting før veggene rettet seg opp.
Jeg TROR jeg forstår hvordan du mener med støttene, men ikke sikkert (kan jo være lurt å vite til en annen gang).
Er det slik at om man øker avstanden mellom gulv og tak (som i mitt tilfelle bare er midlertidig) (A i mitt vedlagte bilde) ved hjelp av støtten, så rettes den rombeformede veggen opp til et rektangel? Vet ikke om jeg beskriver det forståelig, men kanskje bildet hjelper...
Åhå, det høres jo bra ut! Siden jeg bygger selv og sakte, så skal jeg nok kjøpe meg en haug slike brukte i stedet for å leie.
Finnes det en type med vinkelbare hoder for dette formålet, de jeg finner bilder av ser ut til å være for rett innfesting mellom gulv og tak?
Ellers kanskje man kan skru fast en regelbit i gulv henholdsvis vegg som støtten kan ta spenning mot?
Finnes det en type med vinkelbare hoder for dette formålet, de jeg finner bilder av ser ut til å være for rett innfesting mellom gulv og tak?
Ellers kanskje man kan skru fast en regelbit i gulv henholdsvis vegg som støtten kan ta spenning mot?
Medlem
· Västerbotten, Skellefteå
· 416 innlegg
i Nordland pleier vi å knytte fast en kjetting bak Volvoen og dra til det er rett!
De jeg har er leddbare i begge ender, kikker du rundt litt på finn.no så finner du sikkert noe eller om du er hendig med sveisen og rondellen så lager du egne ved å kappe en M12 vantskrue på midten og sveise på i endene på et 3m langt 30x30mm firkantrør. Koster deg typ 100kr/st i materialer og tar kke 5timer å lage om du har tilgang til en sveis.
Jeg vurderte faktisk volvoen før Tossegubbe kom med et bedre forslag
. Men det hadde vært vanskelig på grunn av plasseringen av tilbyggingen mm.
Nå har jeg kjøpt 10 stempler, ikke leddbare, men får finne på noe med kloss eller lignende.
Kan dessverre ikke sveise selv om det står på ønskelisten å lære meg...
Nå går jeg ut og setter opp stemplene!
Nå har jeg kjøpt 10 stempler, ikke leddbare, men får finne på noe med kloss eller lignende.
Kan dessverre ikke sveise selv om det står på ønskelisten å lære meg...
Nå går jeg ut og setter opp stemplene!
Lykke til! 
Klikk her for å svare