EndZone skrev:
Mexitegel: Glemte å stille et spørsmål til deg også. Kan det hjelpe ytterligere å skru fast stigen i vangstykket fra utsiden av vangstykket inn i trinnet, direkte fra siden? Eller finnes det en risiko for at dette i stedet trekker ut trinnet fra det vangstykket som sitter mot yttervegg? Trodde ellers at dette kanskje kunne trekke vangstykket mot trinnet igjen, hvoretter man senere utfører den løsningen du foreslo? Men man vil jo helst ikke forverre det hele ved å trekke ut trinnet i den andre enden i stedet :)
Nja. Enten så gjør du ingenting, eller så limer du bare, eller så limer og skrur du, men du skal gjøre det likt på alle trinnene. Å bare gjøre det på den ene siden eller på noen trinn er nok ganske meningsløst.
 
mexitegel skrev:
Nja. Enten så gjør du ingenting, eller så limer du bare, eller så limer og skrur du, men du skal gjøre likt på alle trinnene. Å bare gjøre det på den ene siden eller på noen trinn er nok ganske meningsløst.
Enig!
 
Takk! Angående å fjerne plattformen så var det selvsagt i mine tanker også, men det ville da blitt et veldig langt siste steg fra trappen ned til gulvet, så jeg orket ikke (les: forstod meg ikke på) hvordan jeg enkelt skulle løse det. En plattform føltes likevel som en god mellomløsning til den dagen jeg tar fatt på hele kjellerstua. Den dagen vil nok drøye litt.

Dette med å skru og lime trinnene, det er vi altså enige om alle sammen. Men fortsatt gjenstår dette med at jeg må kile under noe mellom gulvplater og vange, ikke sant? Ellers føles det som at vangen som sitter i yttervegg må ta veldig mye kraft, mens den andre vangen henger halvveis i luften (ikke når man står på det nederste trinnet dog, da møter også den ytre vangen plattformen).
 
Hvis du senker hele trappen når du demonterer den for skruelimning, fikser du det på noen timer!
Oppe får du en liten forskjell som alles føtter klarer.

En gang måtte jeg demontere en lignende trapp for seng opp levering ;)
Demontering og montering 1 time.
 
Skal ta meg en alvorlig funderer på dette. Enda en gang - en stor takk for deres tid i kveld!
 
Enklest hadde vel vært en bit furubord i passende dimensjon for å forlenge vangstykkene med, men nå er jo plattformen der.

1. Finn en passende passbit (kile behøver ikke beskrive dens geometriske form i detalj :) ) som du legger mellom vognstykke og gulv bare.
2. Bor et hull i vangstykket ca. 5 cm opp fra gulvet med en diameter som er omtrent like stort som gjengene på skruen. Bor gjennom hele vangstykket men ikke ned i gulvet.
3. Kjøp en rundstav av furu med en diameter som er større enn hodet på skruen og bor deretter et hull med et bor med samme diameter som rundstaven som er passe dypt så skruen tar i gulvet (og hvis det er en regel under).
4. Skru i skruen.
5. Kapp av en bit av rundstaven som er noe lengre enn dybden på hullet og slå i.
6. Fil og sandpapir.
7. Ferdig!
 
Kanoners! Fölger nok det tipset kjenner jeg. Ja dette med å droppe plattformen hadde dessverre medført visse andre skjønnhetsfeil på to vegger som hadde krevd omtapetsering og til slutt følte jeg bare at - bygge plattform var både smidigere og raskere akkurat i denne situasjonen.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.