Jeg føler at det er på tide å rådføre seg med ekspertisen angående min trapp. Lang historie skal nå gjøres noenlunde kort. Da vi flyttet inn i vårt nye hus, oppdaget vi en lett mugkskade i kjellerstua, rett ved trappens fot. Gulvet i kjellerstua var flytende og flott, men akkurat ved trappen hadde man bygget en litt forhøyet plattform. Denne var imidlertid ikke flytende, men med bjelker og isolasjon rett mot betongplaten. Nåvel, plattformen ble revet og jeg har nå påbegynt byggingen av en ny. Alt vel. Gulvspon ligger på plass og nå skal jeg legge et massivt furugulv på dette. Det er da jeg innser at trappen trenger hjelp. Og jeg med. Se bilder og kommentarer nedenfor:

Første bilde viser en oversiktsbilde over situasjonen.
Det andre bildet viser et problem med at trappen akkurat nå svever over plattformen. Det ser på bildet ut som noen millimeter. Dette har ført til det som vises på bilde tre, dvs at vangen har glidd fra hverandre og trinnene er på vei å falle ut. Bilde fire viser dessuten at trappen har senket seg noen millimeter fra sin opprinnelige posisjon. Selv om trappen er festet med to, tre skruer/bolter i ytterveggen akkurat her.

Mitt spørsmål er. Hva gjør jeg nå? Tanken var å legge furugulvet på gulvsponet og sage ut for trappens vanger, slik at trappen står mot gulvsponet. Men furugulvet alene vil ikke holde vangen på plass. En ny tanke er å kile inn noe under vangene og på den måten løfte trappen (hvis jeg løfter i trappen for hånd så kommer den opp ytterligere 3-5 mm. Deretter sette en form for vinkeljern i gulvsponet og mot vangen for å holde det på plass?

Eller skal man skru fast trinnene som er på vei ut? Ja jøss, dette med trapper gir meg virkelig grå hår.

Noen som kunne tenke seg å ha et tips?
 
  • Trapp med tre trinn og vangstykket svevende noen millimeter over en uferdig plattform av golvspån, klart for montering av furugulv.
  • En tretrappesvang står løftet noen millimeter over en plattform med sponplater. Trinnene ser ut til å være i ferd med å skilles fra vangstykket.
  • Nærbilde av en tretrapp med merkbart gap mellom vangstykket og trappetrinnene, som glir fra hverandre. Trappens stabilitet er usikker.
  • Tretrappens vangstykke har glidd ut, med synlig avstand mellom vinkelveggen og vangstykket. Trinnene ser ut til å skli ut av sporet.
Jeg ville i alle fall demontere den og lime fast. I tillegg skru fast alle trinnene og plugge hullene.
 
Skal man altså lime trinnene også? Får man også stille det kanskje merkelige spørsmålet - hvorfor er ikke trinnene skrudd fra begynnelsen? Det virker jo å være det beste mener jeg? Eller er det en risiko for at man gjennom skruing/liming hindrer treet fra å bevege seg (utvide/trekke seg sammen) naturlig?
 
Om trappen ikke knirker forstyrrende nå, så er det ingen grunn til å demontere den, synes jeg.

Vinkeljern blir nok ikke så pent, selv om det er praktisk. Jeg ville skrudd lim fast vangstykkene til gulvet med en kile under, så du får støtte under hele trappen, og så plugget hullene. Helst bør skruen treffe en (ekstra) bjelke under gulvplatene.

Det er jo samme materiale i hele trappen, så de bevegelser som kan forekomme skjer i hele konstruksjonen. Noen slik risiko forekommer altså ikke.

Spørsmålet er om du kommer til for å skru trinnene på vangstykket som vender mot veggen?
 
  • Liker
freak86
  • Laddar…
Den knirker litt selvfølgelig, men det har den gjort også før min ombygging av "plattformen", så det kan vi nok leve med. Unnskyld en nybakt huseier og dermed også fersk snekker, men din løsning høres interessant ut, problemet er bare at jeg ikke er sikker på at jeg forstår hvordan det hele går til? Skruelim fast vangstykkene med en kile under. Det høres flott ut, men jeg ser det ikke helt for meg?

Trinnene som vender mot veggen blir vanskelige å skru, i hvert fall på den nedre delen av trappen der ytterveggen er. Den ene halvdelen kommer jeg imidlertid til der det vangstykket løper i luften, uten forankring.
 
En trapp som ikke knirker gir ingen ordentlig følelse :). Men en trapp som knirker så barna våkner gjør en galen :)

Jeg skulle tro at den kommer knirke mindre når du har fiksert vangstykkene bedre også, men sikker kan man ikke være. Om du orker så blir det ikke verre av at du limer alle trinnene, men det er jo en liten jobb - særlig om du må ta ned gelenderet også.

Det jeg mente var at du bør fikse så du har en bjelke under gulvsponten i linje med/under vangstykkene - så det finnes noe for skruen å feste i mer enn gulvsponten som ikke holder særlig bra. Kile deretter under trappen og lim kilen både i vangstykket og gulvet. Skaff deretter lange nok skruer for å skru skrått i vangstykket ned i bjelken under gulvsponten. Både fra forsiden og baksiden av vangstykkene. Alternativt kanskje det går med virkelig lange skruer rett ovenfra, men det er ikke lett å bore rett så langt. Sørg for å forbore hullet og forsenk skruhode noen centimeter.

Ps. Nå kommer jeg dog til å fundere på om din nye plattform er flytende den også? Trappen bør nok sitte fast i både veggen og i gulvet om det skal bli bra.
Ds.
 
Nå begynner jeg å forstå, men jeg håper at du orker å fortsette å følge tråden hvis jeg kommer tilbake senere med flere merkelige funderinger. Virkelig en stor takk for at du tar deg tid!

Plattformen er laget av regler 45x95 i en firkant. I denne firkanten sitter to innerregler fastmontert. Deretter gulvspon oppå. Heldigvis har jeg ikke festet sponet ennå, så jeg kan åpne opp og komplettere med ekstra regler under vangstykkene. Håper jeg har forklart rimelig forståelig på min egen nybegynnerlingo :)
 
Nå blir bare problemet å finne en form for trebitt som er eksakt tykk nok til å passe under vangstykket, og med en størrelse som passer for øvrig. Dette uten å ha en stor maskinpark hjemme. Vel vel, man tager vel hva man haver. Jeg antar at med kile mener du ikke nødvendigvis kileformet, men at det gjelder en trebitt som skal passe under hele vangstykket?
 
Hvorfor har man en plattform under trappen?
 
Så i hopp trappen og trekk noen 55mm terrasse-skruer skrått nedenfra på begge sider så er problemet borte!
 
BigGitt: Antagelig ble det slik når huset ble bygget. Trappen ble satt opp først og festet til en plattform. Når man senere la gulvet så ble det klart lavere enn plattformen. Noen tenkte kanskje ikke så nøye fra starten av, det er min teori. Nå derimot er jo feilen allerede gjort, så jeg får rett og slett kopiere plattformsbyggingen hvis jeg ikke vil gjøre om hele trappen og gulvet der nede i kjellerstua. Det vil jeg for så vidt, men ikke i år! :)

Oleg: Som tidligere nevnt er jeg mildt sagt en novise på dette. Hvordan og hvor trekker jeg i trallskruen? Fra innsiden av vangstykket opp gjennom trinnet?

Alle tips er selvfølgelig interessante.
 
Bare skruer, forsterker trappen men fjerner ikke knirket.
Hvis du bruker terrassebordskruer, forbor og lag plass med forsenker. Disse skrus fra undersiden i hvert trinn ca. 15 mm fra vangen og rettes skrått ut, men ikke så skrått at den treffer utenfor vangen.

Jeg ville selv kastet plattformen og saget ut bare føtter til vangene.
 
Sist redigert:
Mexitegl: Glemte å stille et spørsmål til deg også. Kan det hjelpe ytterligere å skru fast trinnet i vangen fra utsiden av vangen inn i trinnet, direkte fra siden? Eller er det en risiko for at dette i stedet trekker ut trinnet fra den vangen som sitter mot yttervegg? Tenkte ellers at dette kanskje kunne trekke vangen mot trinnet igjen, hvorpå man senere utfører den løsningen du foreslo? Men man vil jo helst ikke forverre det hele ved å trekke ut trinnet i den andre enden i stedet :)
 
BigGitt: Takk! Nå begynner til og med jeg å forstå, selv om det går tregt :)
Men for å få bort knirkingen er det altså demontering og lim som gjelder?
 
Du kan alltid senke trappen og endre tilpasningen oppe ellers.
 
  • Skisse av trappeplan som viser en trapp i profil, med vinkelendring ved toppen for justering.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.