Hallo byggere. Holder på å renovere stuen, treetex på hver eneste vegg. Myke og ujevne så inni. Tenkte først å sette renoveringsgips på alt sammen men føles litt som juks, så jeg begynte å rive bort dritten. Nesten hele huset er treetex. Bak treetexen sitter en slags rupanel.

Treetexen målte 13mm, for å erstatte denne, passer vel 13mm gipsplater perfekt? Er det noe negativt med gips, bortsett fra at det ikke går an å henge tungt, har jo panelen bak så burde kunne sette opp TV-en med kun treskruer?

Har bare gjort lettere renoveringer før så trenger litt mer kjøtt på beina følte jeg..

Har bare en(!) stikkontakt i rommet, så burde vel egentlig frese ut og sette to til, freser elektrikeren eller er det noe man kan gjøre selv?

Takk på forhånd!

Vegg med revet tretex-panel som avdekker gammel råspont av tre. Maling er slitt av og veggoverflaten er ujevn.
 
Gipse direkte på, mindre jobb for deg, selv sparklet jeg min tretex så på med renoveringstapet. Ble jævlig bra men som du sier så er den myk
 
Jo de klart det blir mindre rivningsjobb men blir jo mer arbeid ved dører og vinduer.. Nå har revet en del får se hvordan jeg gjør på de andre veggene. Men i så fall kjører jeg renoveringsgips. Sparkle og tapet kanskje blir aktuelt i andre rom så med tapet og sånt fint ;)
 
TF83
Vi har i et rom satt renoveringsgips over tretex som var dårlig, det ble bra! I et annet, likt ditt der visse deler var skadet, kappet vi ut og la i "porös board" og la deretter "torr remsor" mellom skjøtene og deretter på med en glatt renoveringstapet og så tapet, fungerte også bra. Har man problemer med at det sprekker er som sagt "torr remsor" bra.

"Det beste er å ta et tynt papir, type maskeringspapir (Quickmasker papir) som finnes i fargebutikker.

1. Man klipper det i en bredde på ca 5 cm, legger det i litt vann så det blir gjennomvåt, og setter det sentrert over skjøten på tretexplatene. Vannet er mest for at det skal sitte fast på veggen uten å falle ned.

2. Nå tar man og klipper til en noe bredere maskeringspapir på ca 8-10 cm. Denne tar man tapetlim på den ene siden (som en tapetvård) og limer sentrert over den noe smalere remsen som om man tapetserer. La tørke. Ferdig!

Det gjelder å gjøre remse 1 og 2 i nogenlunde rask rekkefølge. For når remse nr 1 har tørket fra vannet, faller den ned.

Nå har man laget en såkalt torrremse. Nå kan tretexplatene bevege seg litt under remsene. Hadde man limt remsen direkte på skjøten, hadde tretexen tatt med seg remsen og det hadde sprukket."
 
  • Liker
gustav89
  • Laddar…
Riv bort treetexen og sett vanlig gips.
Kan være et problem å skru gips på treetex at skruene dras gjennom da det er mykt bak.

Jeg rev bort treetexen da jeg renoverte et rom.

Protte
 
Tretex er jo lett å rive, ofte kan man bende ned hele plater uten at de går i stykker. Jeg har revet bort det i alle rom unntatt ett, der det sitter igjen på to vegger. Hvis du skal frese inn strømmen, avhenger det av hvordan huset ser ut ellers. Vi bor i en 1800-tallshus, så når vi har renovert rom, har vi valgt å ikke frese inn strømmen, selv om det noen ganger har vært fristende. I stedet har vi valgt spikret el som deretter har blitt fuget inn og malt over, så det ser ut som kablene har sittet der siden Dackefeiden.
 
Hei, mjo begynt å rive går ganske lett. Fant litt elementrør bak platen, satt veldig grunt i veggen :p jo kan være litt fint med utenpåliggende el faktisk så har ikke bestemt meg ennå, med pene klammer bare så
 
gustav89 skrev:
jo kan va lite snyggt med med utenpåliggende el faktisk så ikke bestemt meg ennå, med pene klammer bare så
Det kreves en spesiell slags elektriker for å gjøre pene eljobber. Svogeren er elektriker og jobber med vedlikehold i en gruve, så han syntes det var ganske gøy å få fikse for en gangs skyld. Ble aldeles fantastisk bra når han hjalp oss med kjøkkenet. :)
 
Jo men rett kabel og pene klammer med, blir sikkert bra! Deilig å bli kvitt tretexen, den går dog under gulvet og sitter hardt der så måtte kjøpe meg et multitool og sage av. Kanskje ikke originalgulv da, legger man ikke gulvet først så plate over gulvet?
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.