Jeg søker råd angående en hjørnekonstruksjon som jeg ikke er helt sikker på hvordan jeg bør fikse på en god måte. Det er et ytterhjørne, der kjellermuren i et sokkelhus går over til en reiset yttervegg.
Drenerte om forrige sommer, og isolerte under bakken med Isodrän. Nå er ambisjonen å isolere muren over bakken (sannsynligvis med isopor som deretter pusses), men jeg er usikker på hvordan jeg skal få til ytterhjørnet på en god (og regelrett) måte. Slik det er nå (og har vært siden huset ble bygget på 70-tallet) har panelbordene ved hjørnet ligget delvis under bakken og råtnet... Gjorde en midlertidig løsning ved å fjerne det som var angrepet og la et stykke platon, som en nødløsning over høst/vinter (se bilder).
Isolasjonen vil bygge ut 100mm, og i tillegg til det vil jeg bygge inn inspeksjonsrørene i en liten åpningsbar reist boks. Men hvor langt ut mot hjørnet bør jeg sette isoporen? Vurderer å fjerne den hvite panelet helt og la isoporen hvile inntil den tilstøtende ytterveggen, men er usikker på hvordan jeg på en enkel måte får til en ny overgang til trepanel igjen?
Vanskelig å få ned i tekst hvordan jeg tenker, men legger opp et par bilder på hvordan det ser ut nå med den midlertidige løsningen, og hvis noen på stående fot ser en løsning er det veldig verdsatt å få del i!
Ingen som sitter på råd om hvordan man lager en løsning på dette på beste måte? Finner ingen konstruksjonseksempler noe sted når jeg leter rundt...
Legger ved en liten skisse laget i paint som veldig enkelt viser nåværende oppbygging, sett rett ovenfra (grå = plate, svart = yttervegg, brun = stående stendere og bunnsvill). Utover dette er det panelbord rundt ytterhjørnet.
Vurderer om jeg kan sette opp 100mm celleplast på hele muren som er over bakken, og la platene overlappe den tilstøtende treveggen, for så å få til et nytt ytterhjørne oppå disse platene, eller bør jeg bare gå så langt ut med celleplasten som grunnmuren bygger? Fordeler/ulemper, om det finnes noen?
Hvordan lager man en lignende løsning nå i moderne tid? Må jo bygges en del skråninghus fortsatt, men har som sagt ikke funnet noe konkret konstruksjonseksempel på ovennevnte så veldig takknemlig om noen sitter inne på kunnskap!
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.