Nærbilde av en kjellervegg med avskallet puss, med synlige sprekker og ujevnheter. Nederst er en del av en trebord synlig. Veggen i kjelleren med avskallet puss etter fjerning av gammel tapet, viser områder med manglende puss og elektrisk ledning langs høyre kant. Kjeller med to dører, en brun åpen og en grønn lukket, og uferdige vegger. Verktøy og malersaker ligger på gulvet. Kjellervegg med avskallet puss og delvis synlig underlag ved fot av en trelist. Veggen viser tegn til slitasje og trenger oppussing. Gul veggtapet fra kjeller fjernes, avslører ujevn murpuss med tegn til skader. Taket i treverk vises, sammen med en olivengrønn dørkarm. Hei!
Bor i en villa fra 1954 siden ett år tilbake og tenkte å prøve å friske opp litt i kjelleren. På veggene i kjelleren har det sittet en vevtapet i mange tiår.
Har nå begynt å ta ned denne for å få frem rene vegger. I forbindelse med dette har en del puss løsnet enkelte steder, mest den ytre overflaten men også litt dypere enkelte steder, kanskje ca 1-1,5 cm noen steder.
Hvordan bør jeg gå frem for å pusse opp igjen? Tror dere det fungerer med pussemørtel C eller trenger man noe annet for å fylle de dypere hullene?
Har ingen kunnskap i det hele tatt om fremgangsmåte, verktøy eller materialer men takknemlig for alle tips og råd som dere kan bidra med!

Godt nytt!

Jeg er ingen murer til yrke, men har gjort en del pussarbeid. Hvis det sitter trelister langs gulvet, ville jeg startet med å fjerne dem. Det vil bli et skikkelig sølejobb selvfølgelig, ville maskert og beskyttet dørkarmer og annet. Deretter banke bort porøs puss og spesielt rundt eventuelle sprekker. Feste pussnett hvis mye puss er fjernet, og armering kan gjøre nytte med plugg, skruer og skiver for å få litt avstand mot underlaget. Fukt veggene slik at pussen fester seg ordentlig og deretter legge på lag for lag, maks 1 cm om gangen. Det finnes ulike teknikker, men jeg gikk på et pusskurs i England der man trykker på pussen med en pussbrett, og da sitter det ordentlig. Etter en stund, jevn ut med en våt svampbrett (sirkelbevegelser). Rivebrett fungerer også.

Snakket med en murer som likte Ardex A46 for denne typen jobb, men den var vanskelig å jobbe med syntes jeg - stivnet veldig raskt. Jeg ville tatt Finja pussmørtel C som du er inne på. Sterk mørtel, bra å jobbe med og ser ut til å fungere godt sammen med litt eldre eksisterende puss. Ganske høyt kalkinnhold i pussen vil jeg minnes.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.