Jeg er ingen murer til yrke, men har gjort en del pussarbeid. Hvis det sitter trelister langs gulvet, ville jeg startet med å fjerne dem. Det vil bli et skikkelig sølejobb selvfølgelig, ville maskert og beskyttet dørkarmer og annet. Deretter banke bort porøs puss og spesielt rundt eventuelle sprekker. Feste pussnett hvis mye puss er fjernet, og armering kan gjøre nytte med plugg, skruer og skiver for å få litt avstand mot underlaget. Fukt veggene slik at pussen fester seg ordentlig og deretter legge på lag for lag, maks 1 cm om gangen. Det finnes ulike teknikker, men jeg gikk på et pusskurs i England der man trykker på pussen med en pussbrett, og da sitter det ordentlig. Etter en stund, jevn ut med en våt svampbrett (sirkelbevegelser). Rivebrett fungerer også.
Snakket med en murer som likte Ardex A46 for denne typen jobb, men den var vanskelig å jobbe med syntes jeg - stivnet veldig raskt. Jeg ville tatt Finja pussmørtel C som du er inne på. Sterk mørtel, bra å jobbe med og ser ut til å fungere godt sammen med litt eldre eksisterende puss. Ganske høyt kalkinnhold i pussen vil jeg minnes.