Hei,
Jeg holder på med en utvidelse av en gammel veranda.
Hvis dere ser på bildet jeg har vedlagt, har jeg noen spørsmål angående hvordan jeg skal lage innertaket i første etasje.
Jeg tenker at jeg vil trenge en slags fuktsperre-duk mot betongen for å kunne isolere mot platen?
Så bruker jeg stålstendere som jeg deretter setter regelverk og plate materiale i, funker dette?
Jeg er også litt redd for kulden utenfra siden betongplaten stikker utenfor under det skrå taket.
Det vil jo være varmt inne, og når det blir veldig kaldt ute oppstår kondens. Bør jeg være bekymret for dette?
Platen er helt beskyttet fra vann dog.
Riktig eller feil?
Takknemlig for alle svar!
Jeg holder på med en utvidelse av en gammel veranda.
Hvis dere ser på bildet jeg har vedlagt, har jeg noen spørsmål angående hvordan jeg skal lage innertaket i første etasje.
Jeg tenker at jeg vil trenge en slags fuktsperre-duk mot betongen for å kunne isolere mot platen?
Så bruker jeg stålstendere som jeg deretter setter regelverk og plate materiale i, funker dette?
Jeg er også litt redd for kulden utenfra siden betongplaten stikker utenfor under det skrå taket.
Det vil jo være varmt inne, og når det blir veldig kaldt ute oppstår kondens. Bør jeg være bekymret for dette?
Platen er helt beskyttet fra vann dog.
Riktig eller feil?
Takknemlig for alle svar!
Henger ikke med på hva du skal gjøre? Er det en tidligere altan du skal bygge inn? Hvordan kom betonghvelvet dit?
Hvordan ser de omkringliggende konstruksjonene ut? Med bare 100mm isolasjon og gulvvarme risikerer du omvendt fuktvandring som i verste fall kan gi deg bekymringer utenfor området.
Hvordan ser de omkringliggende konstruksjonene ut? Med bare 100mm isolasjon og gulvvarme risikerer du omvendt fuktvandring som i verste fall kan gi deg bekymringer utenfor området.
Jeg skal bygge inn hvelvet og lurer på hvordan jeg skal gå frem for å slippe kondens.mexitegel skrev:
Det er nettopp innertaket jeg tenker på. Dette fordi hvelvet/platen stikker utenfor og blir kald?
Det har vært en veranda og denne skal jeg bygge inn i henhold til tegningene ovenfor.
Hvelvet er støpt på plass og støttes av betongstolper (ikke med på tegningen).
Den gamle betonggrunnen som jeg har tegnet er egentlig makadam. Jeg kunne ha gravd ut ytterligere 100 mm så jeg får 200 mm eps?
Da bør du definitivt grave ut makadamen og legge minst 200mm så slipper du risikoen for problemer og får betydelig mindre varmetap nedover 👍.
Betonggulvet er jeg usikker på, det er en skikkelig kuldebro du har der. Det beste hadde nok vært å isolere med cellplast i "takfoten" for å bryte den. Ellers kan man kanskje tenke som man gjør med en kjellervegg som isoleres innenfra. Altså at det er ventilert.
Hva finnes over? Hva skal det være for type rom der du vil bygge nå?
Betonggulvet er jeg usikker på, det er en skikkelig kuldebro du har der. Det beste hadde nok vært å isolere med cellplast i "takfoten" for å bryte den. Ellers kan man kanskje tenke som man gjør med en kjellervegg som isoleres innenfra. Altså at det er ventilert.
Hva finnes over? Hva skal det være for type rom der du vil bygge nå?
Da graver jeg ut mer.mexitegel skrev:
Da skal du definitivt grave ut makadamen og legge minst 200mm så du slipper risikere problemer og får betydelig mindre varmetap nedover 👍.
Betongvalvet er jeg usikker på, det er en skikkelig kuldebro du har der. Det beste hadde nok vært å isolere med celleplast i ”takfoten” for å bryte den. Ellers kanskje man må tenke som man gjør med en kjellervegg som isoleres innenfra. Altså at det er ventilert.
Hva finnes ovenfor? Hva skal det være for type rom der du vil bygge nå?
Jeg vurderte celleplast, typ 40mm?
(20mm i 2 lag) som jeg limer mot betongvalvet.
Grunnen til at jeg vil isolere innertaket er for at varmen ikke skal forsvinne opp i betongen?
Der nede vil det bli en hall og der oppe kontor.
Det aller meste av den varmen stiger jo oppover der det er boareal? Det jeg funderer på er om det er risiko for kondensdannelse nærmest ytterveggen i betongtaket, men den er kanskje likevel ikke så stor risiko når jeg tenker etter. Men jeg kan ikke svare med sikkerhet.
Du trenger å isolere bjelkelaget utvendig!G gevsan skrev:Hei,
Jeg holder på med en utbygging av en gammel terrasse.
Hvis dere ser på bildet jeg har vedlagt så har jeg noen spørsmål angående hvordan jeg skal lage innertaket i underetasjen.
Jeg tenker at jeg kommer til å trenge en slags dampsperre-duk mot betongen for å kunne isolere mot platen?
Så bruker jeg stålprofiler som jeg deretter monterer reisverk og platemateriale i, fungerer dette?
Jeg er også litt bekymret for kulden utenfra siden betongplaten stikker utenfor under det skrå taket.
Det kommer jo til å være varmt inne, og når det blir veldig kaldt ute så dannes det kondens. Bør jeg være bekymret for dette?
Platen er helt beskyttet mot vann dog.
Riktig eller feil?
Takk for alle svar!
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Hjelp med konstruksjon til innglasset glassveranda
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Hjälp med takkonstruktion, halvt kuverttak
Utbyggnad och tillbyggnad -
Hjälp med konstruktionsplywood badrum
Badrum -