Jeg ønsker en enkel Carport, helst uten dekkede vegger som i prinsippet bare er tre sider med et pulttak som skal være papptak på rupanel, men jeg vet ikke hvordan jeg skal konstruere det så det holder, og finner ingen bedrift å kontakte og spørre uten at bare dette koster en formue.
Jeg har selv tegnet inn hvordan jeg ser for meg at Carporten skal se ut, det skal være "fire rom" med en bredde som totalt er 10 meter og så skal den være ca. 5 meter dyp. Man kjører altså inn fra langsiden på den. Tanken er å få plass til en tilhenger, to biler og så noen sykler og lignende. På bilen ser man den bakfra, jeg tenker at man kjører inn på den høyere siden og at de to midterste rommene er bredere for plass til biler, og de to ytre blir plass til tilhenger og sykler på hver sin side.
Som jeg har tegnet det opp, er tanken som dette ovenfor, men hvordan vet jeg hvor grove stolper jeg trenger? Jeg vil helst bygge den i impregnert treverk så jeg slipper å male, men det kan være at jeg trenger noen limtrebjelker også for at det skal bli solid nok.
Eventuelt må jeg kanskje i disse dimensjonene også ha vegger for å avstive, og det er i så fall helt greit selv om jeg helst klarer meg uten det. Jeg hadde eventuelt bare tenkt å dekke sidene i så fall, men ikke baksiden.
Hvordan kommer jeg videre med det jeg trenger for å kunne søke om byggetillatelse? Jeg forstår jo at jeg ikke bare kan sende inn denne typen bilde og tro at det skal bli godkjent. Jeg har snakket med XLBygg, men de ser ut til å hovedsakelig hjelpe med byggtegninger for småhus og garasjer og ikke noe "så enkelt som dette".
Men du har brukt dimensjoneringsverktøyet på byggbeskrivningar.se? Der får du vel ut hvilke dimensjoner du trenger på virket?
Du vil trenge å stabilisere (kryss) eller kle i det minste deler av 3 av veggene.
Ofte har kommunen eksempler på hvordan byggesøknadene skal se ut, som man kan laste ned på deres hjemmeside. Det pleier å være snakk om fasadevisninger samt situasjonsplan.
Går du ned til cc600 på takbjelkene så kan du bruke konstruksjonsvirke (45x220 C24) i stedet for limtre, noe som sannsynligvis blir billigere. Dog finnes det ikke lengder over 5,4 m, da må du bestille fingerskjøtt (kanskje du kan redusere takutstikket og klare deg med 5,4 m?). En viss nedbøyning på disse, men kanskje kan være akseptabelt.
Bjelkene skal rekke med 45x220 C24.
Gjenstår stolpene hvor programmet foreslår limtre 90x90, men jeg synes du bør kunne bruke 95x95 impregnert stolper likevel, dog har jeg ikke regnet på det.
Men du har brukt dimensjoneringsverktøyet på byggbeskrivningar.se? Der får du vel ut hvilke dimensjoner du trenger på virket?
Du kommer til å måtte stabilisere (krysse) eller bekle minst deler av 3 av veggene.
Ofte har kommunen eksempler på hvordan byggesøknaden skal se ut, som man kan laste ned fra deres hjemmeside. Det pleier å handle om fasadevisninger samt situasjonskart.
Ja jeg har brukt det verktøyet, men så skjønner jeg jo ikke helt det som kommer opp som valg i nest siste del så derfor sjanset jeg bare på det første som fantes å velge, nå byttet jeg til cc600 i stedet og da får jeg og da får jeg andre valg å velge ser jeg. Dog forstår jeg fortsatt ikke helt hvordan jeg skal vite hvordan jeg kan bytte limtre som kommer som forslag mot impregnert virke dessverre.
Går du ned til cc600 på takbjelkene så kan du bruke konstruksjonsvirke (45x220 C24) i stedet for limtre, noe som sannsynligvis blir billigere. Men det finnes ikke lengder over 5,4 m, da må du bestille fingerskjøtt (du kan kanskje redusere takutstikket og klare deg med 5,4 m?). Litt stor nedbøying på disse, men kanskje kan være akseptabelt.
Bjelkene skal holde med 45x220 C24.
Gjenstår stolpene der programmet foreslår limtre 90x90, men jeg synes du bør kunne bruke 95x95 impregnert stolper likevel, men jeg har ikke regnet på det.
Jeg kan absolutt tenke meg å gå ned litt på størrelsen i begge retninger hvis det kreves så lenge en normal bil får plass i lengde og sånn, min tanke er jo minste mulige bygg men med meste mulige potensial så å si. Jeg kan jo tenke meg å betale litt for å få hjelp med å finne en vettig konstruksjon så klart, men jeg vet ikke hvem jeg skal spørre.
Et alternativ for å få stabilitet i stommen om du ikke vil kle inn veggene kan være å sette skråstag 45 grader mellom søyler og bjelkelag. Skal du bygge med plinter eller støpe plate?
Et alternativ for å få stabilitet i stenderverket hvis du ikke vil kle inn veggene kan være å sette skråstivere 45 grader mellom stolper og bjelkelag. Skal du bygge med pilarer eller støpe plate?
Jeg har et som jeg anser bra underlag av makadam og grus som skal være bunn akkurat som det er der jeg parkerer nå så min tanke er å bygge med pilarer, tenker at det er smartest å støpe ned i rør med fester for stolpene.