Jeg har tenkt å bygge en carport med bod i bakkant og trenger hjelp med dimensjonering av veggstenderne.
Veggen utenfra og inn:
-Liggende panel 21x145
-Stående lekter for luftspalte
-Vindsperre/papp
-Veggstender 45x95 cc600mm eller tettere, med isolasjon
-Finér skrudd direkte i veggstenderne
Bilde på "langsiden":
Gavlene (altså de lange veggene) vil ha svill 45x95, deretter stående 45x95 cc600mm og til slutt toppsvill av en eller to 45x95 (har ikke bestemt meg). Gavlene vil i prinsippet ikke ta opp noen last fra takstolene.
Langsiden (som i dette tilfelle er kortere enn gavlene) vil på den ene siden ha dør og vindu i henhold til bildet ovenfor, den andre vil bare ha et vindu. Der takstolene hviler vil jeg skrulim flere stendere for å få en søyle. Mitt spørsmål er nå hvor mange 45x95 stendere jeg bør skrulim sammen for å tåle lasten fra takstolene? To, tre eller fire?
Jeg har med litt hjelp fra et annet medlem på forumet regnet ut at hver søyle (eller punkt der takstolen hviler) vil bli belastet med ca. 15,3 kN. (tungt yttertak, lett innertak og snøsone 2,5 gir 0,9+0,25+2,5=3,65 kN/m2. Tak ca. 67m2 gir 245 kN for hele taket. Grovt regnet gir takstolene opphav til 16 punkter/søyler som lasten skal fordeles på, dvs. ~15,3 kN/søyle)
Du kan bruke Träguiden (www.traguiden.se/konstruktion/dimensionering/ klikk på stolper av konstruksjonsvirke) for å finne svaret. 45x95 C 24 virke har en knekkbelastning i den svake retningen på ca 19 kN ved en knekkelengde på 1,2 m. I den stive retningen er tilsvarende verdier ca 21 kN ved 2,4 m. Dette betyr at du kan bruke 45x95 C 24 virke hvis du plasserer kortlingar på midten som gir støtte i den svake retningen.
21 kN i stive retningen ved C24, 2,4m høres jo utmerket ut.
Siden veggen i bildet ovenfor er full av dører og vinduer kan jeg ikke kotle i veke retningen. Løsningen på dette er å skru-lime sammen flere bjelker.
På siden "Bæreevne for innebygd stolpe/søyle av konstruksjonsvirke (kN)" står det i tabellen at 2 stk. 45x95 C14 klarer 21 kN permanent last, men det står også at knekk skal være forhindret i veke retningen? Jeg tolker dette som at stolpen skal kotles der den er 90mm bred, dvs den retningen som jeg ikke kan kotle :/
Rimeligvis burde stolpen holde med god margin om jeg skru-limer minst 3 stk. 45x95 C24?
I bildet nedenfor er stolpene ikke sentrert under takstolene, er det ok med hensyn til holdbarhet?