Hei. Jeg holder på å renovere kjellerstuen min og tenkte å bytte ut trepanelet i taket til slett hvitt gipstak.

Jeg har sjekket med Beijer her, og de sier at man skal lektere, og det burde man gjøre. Men jeg har en takhøyde på 201 cm til bjelkelagets lekter. Hvis jeg skulle legge lekt og gips på det, ville den nye takhøyden bli nærmere 195 cm, og da slår man hodet når man går, og det vil man jo ikke.

Jeg tenker at i stedet for å lekte, kan man kanskje sette 45x45 mellom bjelkelaget, så skruer man gipsen i dem og i bjelkelaget. Hva tror dere? Har dere noen andre tips?

//Gustaf

Selvfølgelig kan du sette stendere mellom stenderne i bjelkelaget c/c 400mm hvis du bruker 1200mm bredde på gipsen. Om du velger 900 mm bred gips må du sette stenderne på c/c 300mm.

Mikael_L
Kan et strekkhimlingstak være noe?

• Liker
Pielstick
  • Laddar…
Vi skal ha spotter i taket så det kanskje er litt vanskelig å feste dem? Jeg vet faktisk ikke.

Mikael_L
Det gjør det nok vanskelig med et slikt tak, ja.

Matti_75 skrev:
Selvfølgelig kan du sette regler mellom reglene i bjelkelaget c/c 400mm hvis du bruker 1200mm bredde på gipsen. Hvis du velger 900 mm bred gips må du sette reglene på c/c 300mm.
Om gipsen er 60cm bred? Skal man kjøre på cc30 da også?

Ja da skal du c/c 300mm.

Matti_75 skrev:
Ja då ska du c/c 300mm.
Hvordan skal man gjøre med plasten, skal man sette den etter at jeg da har lagt i mellom og før gipsen eller skal man sette den på noen annen måte?

Ja du før blir vel vanskelig (vanskeligere), om du skal klemme opp reglar mellom takstolene.

trenger man plast i et mellomgulv?

Dette at du prater om gipsplater med 60cm bredde, indikerer at det handler om "takgips" med fasade kanter?

Det blir ikke et glatt tak av det, det er meningen at fasene skal være igjen, blir ikke bra å sparkle. Utenom hvis du skal ha et glatt tak, så bør du bruke vanlige gipsplater, f.eks. 90 cm brede (litt lettere å håndtere enn 120cm).

For å forenkle monteringen bruker du en plateheis, finnes å leie for en billig penge, mange byggevarehus låner dem ut gratis hvis man kjøper gips der.

Ah. Da sa Beijer feil. :)
Jo, akkurat som du sier er det slike takgipsplater som er anskaffet fra Beijer. Rart at byggselgeren der ikke har mer peiling enn det da. Han sa at disse er så utrolig enkle å sparkle fordi de har fasade kanter på dem. Jeg tenkte at de burde ha peiling, så jeg kjøpte dem i god tro. :(

Men da får jeg levere dem tilbake og anskaffe 90 cm vanlige gipsplater i stedet. Skal sjekke med gipstativ. Hadde tenkt å låne farsan og svigerfar for å holde gipsen på plass når man skrur, men med stativ høres det ut som det blir enklere.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.