Jeg skal bygge en laftet bod av spontet 45x145 regel, stående på søyler. Bodens mål blir ca 2,5x4m. Jeg tenkte sette bærere av 45x170 eller 195 og gulvåsar av samme dimensjon. I boden kommer det til å bli vedfyrt badstue. Har noen spørsmål til dere som vet.

Klarer jeg meg med 2 bærere eller trenger jeg 3? Forhåpentligvis holder det å gjøre boden 2 meter bred, men kanskje trengs 2,5 pga avstand mellom badstuovnen og vegg.

Kan man ha en laftet vegg som er 4m lang uten en tverrgående vegg som holder den sammen? Jeg kommer til å ha en vegg i, men den blir frittstående og vil ikke bidra til å stagge ytterveggen.

Bak badstuovnen tenkte jeg mure opp en vegg av murstein eller av pusset leca. Jeg vurderer risikoen for at pussen eller mursteinsfugen suger til seg fukt under badstuen og at jeg da risikerer å få frostskader i pussen eller mørtelen når det blir kaldt om vinteren. Badstuen vil være uisolert og uten oppvarming mellom badene.

Jeg har heller aldri laftet før, så jeg tar gjerne imot råd eller tips som letter dette arbeidet. Blir en del urkladdinger å gjøre.

Har testet litt med noen spillbiter for å se om man kan få det litt rasjonelt og slippe å bearbeide hver utskjæring for seg. Spente sammen et par biter og med et enkelt sideanlegg på håndoverfresen freste ut alle på en gang. Gikk raskt og med bra resultat. Med en enkel jigg kan man nok med presisjon frese så mange reglar om gangen som man kan spenne fast. Dette tror jeg letter arbeidet betydelig da det blir som et byggesett av veggene som deretter bare stables på i hverandre. Min Festol 1010 er dog litt i kleneste laget, får ta litt om gangen, en 1400 hadde ikke vært feil. Spillbiter av tre presset sammen med spor frest ut, ligger på en arbeidsbenk i et verkstedmiljø.

Hvordan kjører du med frese? Jeg tenker sag og stemjern, men det finnes kanskje bedre metoder.

Matte_Nörden skrev:
Hvordan kjører du med fresen? Jeg tenker sag og stemjern.
Så tenkte jeg også. Det virket som et evighetsarbeid å få til det, så på prøven la jeg sammen et antall regler på høykant og freste en 45mm spor tvers over alle på en gang. Snudde dem og freste andre siden. En jigg er nok bra når man freser "på ordentlig" så målene blir nøyaktig like. Og en kraftigere fres hadde vært å foretrekke for en raskere jobb, men det får gå med min mellomstore.

Hei! Jeg går med de samme tankene og har funnet en sag som selger spontet 44x170 mm.

Hvordan gikk det med badstuen? :)
Det hadde vært gøy med noen bilder og beskrivelse om du fikk det til!

Mvh

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.