Hei

Jeg har i løpet av ferien lagt ca. 40m2 terrassebord. Dessverre er jeg ingen skruekspert, så jeg gikk og kjøpte terrasseskruer på Biltema. Jeg tenkte vel at det ikke var så stor forskjell mellom skruer.

Etter et par uker hadde noen skruer gått i stykker og jeg så innlegget "Advarsel for Biltemas terrasseskruer". Selvfølgelig ble man litt irritert, men er man dum nok til å kjøpe ting på Biltema så får man kanskje skylde seg selv.

Min tanke var nå å gå og kjøpe ordentlige terrasseskruer og bytte ut resten før de også går i stykker. Det er her problemet ligger. Alle skruene som jeg skrur ut er ødelagte. De knekker når jeg skrur dem ut. De har sittet i terrassen siden uke 32, altså 2-3 uker.

Jeg har 40m2 terrasse, over verdiløse 1000 skruer som jeg ikke vet hvordan jeg skal bli kvitt. Når de knekker, sitter de fast i regelverket slik at jeg ikke kan få ned nye skruer. Hvordan i all verden løser jeg dette problemet?
Jeg er så utrolig lei meg for at vi har blitt lurt til å kjøpe skruer som åpenbart ikke fungerer til formålet.

Er det noen der ute som kan forklare en god måte å bytte ut skruene på? Kan man spikre den gamle skruen lengre ned i regelverket slik at man får plass til den nye, eller er det kjørt?

Det hadde vært utrolig trist å måtte kjøpe nye terrassebord og gjøre om hele prosessen..

Med vennlig hilsen Thomas Ljunggren
 
Hva slags terrassebordskruer har du kjøpt? Har selv bare kjøpt rustfrie fra Biltema (A2) og byggmax og kjenner ikke igjen problemet i det hele tatt. Jovisst, har du trukket skruen i kvister, så kan det jo sitte litt hardere, eller at man får problemer allerede ved trekkingen, at de kanskje brytes av hvis det er mykt rustfritt.

Ble nysgjerrig og gikk nettopp ut på terrassen og demonterte/monterte ca. 20 rustfrie skruer for å se om jeg kan replikere ditt problem. Dette på en terrasse som jeg laget for tre år siden.

Ikke en eneste skrue var det problem med, alt gikk hvor enkelt som helst å demontere/montere.

Så et ytterligere spørsmål: bruker du slagskrutrekker? Det eneste jeg har brukt tidligere og brukte i dag er en vanlig skrutrekker.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Hva slags terrasseskruer har du kjøpt? Jeg har selv bare kjøpt rustfrie fra Biltema (A2) og byggmax og kjenner ikke igjen problemet i det hele tatt. Jovisst, har du skrudd skruen i kvister, kan det sitte litt hardere, eller at man får problemer allerede ved skruingen, at de kanskje ryker om det er mykt rustfritt.

Ble nysgjerrig og gikk akkurat ut på terrassen og demonterte/monterte ca. 20 rustfrie skruer for å se om jeg kan replikere problemet ditt. Dette på en terrasse som jeg gjorde for tre år siden.

Ikke én eneste skrue var det problem med, alt gikk utrolig enkelt å demontere/montere.

Så et ytterligere spørsmål: bruker du slagskrutrekker? Det eneste jeg har brukt tidligere, og brukte i dag, er en vanlig skrumaskin.
Hei

Dessverre så kjøpte jeg det som stod på hyllen. Det var merket treskrue - egnet for terrasse utendørs mot trebjelke.
Det var den brune skruen korrosivitetsklasse C4.
Så ikke A2 som du skriver at du har.
 
Ok jeg forstår.

Fra den andre tråden å dømme ("varning Biltema...") så kan det eventuelt være en idé å reklamere og be om erstatning for merarbeid osv. Jeg kan absolutt ingenting om sånt her, så undersøk mulighetene selv.

Men du svarte ikke på spørsmålet om du har brukt slagskrutrekker. Jeg kan meget vel tenke meg at det kan gi problemer med skruer i hardere stål (jfr rustfritt A2/A4) om man mater på med slike.

Som sagt, har kun brukt Biltemas (og Byggmax) rustfrie terasseskruer og kun med vanlig skrumaskin uten slagfunksjon. Alt har blitt skrudd til skruehodet akkurat ligger i flukt med overflaten, verken mer eller mindre (men har etterstrammet en del skruer etter at treet har krympet etter en tid, også dette helt problemfritt).
 
H Harald Blåtumme skrev:
Ok jeg forstår.

Fra den andre tråden å dømme ("varning Biltema...") så kan det eventuelt være en idé å reklamere og be om erstatning for merarbeid osv. Jeg kan absolutt ingenting om sånt her så undersøk mulighetene selv.

Men du svarte ikke på spørsmålet om du har brukt slagskrutrekker. Jeg kan veldig godt tenke meg at det kan gi problemer med skruer i hardere stål (jfr rustfritt A2/A4) om man bruker slike.

Som sagt, har kun brukt Biltemas (og Byggmax) rustfrie terrasseskruer og kun med vanlig skrutrekker uten slagfunksjon. Alt er skrudd til skruhodet ligger flukt med overflaten, verken mer eller mindre (men har etterstrammet en del skruer etter at treet har krympet etter en tid, også dette helt problemfritt).

Har, jeg har en vanlig dewaltmaskin, min slagborr er alt for uhåndterlig for å skru terrasse med:)

Jeg har sendt en mail til deres kundeservice men har ikke fått svar ennå. Jeg kan komme tilbake med deres respons når jeg vet mer.

Høres ut som vi har skrudd dem likt En skrue ligger på et nylagt tredekke, omgitt av fastskrudde skruer i brettene. Uklart bakgrunn med verktøy og byggetilbehør.
 
Enklest burde vel være å ikke gjøre noe. Hvorfor skru opp alle skruer, spesielt når de ikke lar seg skru opp??
Skulle man iverksette tiltak basert på alt man kan finne på nettet som kan være dårlig så kan man vel ikke gjøre noe snart.
 
T thomaslj skrev:
Har, jeg har en vanlig dewaltmaskin, min slagbormaskin er altfor klumpete for å skru terrasse med :)

Jeg har sendt en e-post til deres kundeservice, men har ikke fått svar ennå. Jeg kan komme tilbake med deres respons når jeg vet mer.

Høres ut som vi har skrudd dem likt
Ja, det så ikke moro ut. Ikke rimelig at skruene ryker tvers av hvis man prøver å demontere, spesielt ikke etter såpass kort tid. Som jeg sa, har måttet etterjustere noen hundre skruer som rett og slett stakk opp noen mm etter typ første sesongen når terrassen har krympet litt (var veldig vått og nypresset fra starten. Da skrudde jeg dem jo mer inn, ikke ut - ingen som helst problemer da heller med mine rustfrie fra verken Biltema eller Byggmax.

Spurte deg om du brukte slagtrekker, det har du ikke gjort: bra. Slagbormaskin / borhammer er en helt annen type maskin så vi ikke misforstår hverandre, disse gir en hamrende kraft fremover når man borrer i betong etc. Slagtrekker gir en hamrende kraft i rotasjonsretningen i stedet og brukes når man drar inn lange grove skruer i bråkete tømmer der en vanlig drill (på typisk 20 - 40 Nm maks moment) ikke klarer det. F.eks. franske treskruer, lange grove treskruer i hardt trevirke.

En slagtrekker kan ligge på omtrent fem ganger momentet av en typisk drill og kan rive sundt skruer (og bits) på et øyeblikk hvis man er uoppmerksom eller bruker for høyt moment.
 
Har det vært skikkelig varmt der du bor? Träet trekker seg sammen og griper rundt skruen når det tørker, og akkurat da er det dumt å røre skruvene. Bedre å vente til träet har svellet litt igjen hvis du føler at noen terrassebord sitter løst og trenger nye skruer.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.