Jeg bor i et hus bygget i 1946 med uisolert plate og en takhøyde i kjelleren på 210 cm. Kjelleren er ganske dårlig og jeg vurderer å friske opp og blant annet grave ut gulvet for å støpe inn varmeslynger. Jeg har derfor tatt fram alle tegninger som er tilgjengelige for å se om det er mulig, og de eneste av verdi var nedenfor. Finnes det noen kyndig person som kan hjelpe meg med å lese denne siden? Tenker spesielt nederst til høyre der platen synes.

(I bygningsbeskrivelsen står det følgende:
Underlag: berg
Grund på armert betongplater av 20 cm. Cementstein).

Forstår jeg det riktig om platen er konstruert slik at det ligger en 20 cm sementplate på sementpillarer som er, minst like tykke om ikke enda tykkere?

Det er et boret hull midt i gulvet, og når jeg senker en stav i dette får jeg opp fuktig sand/fin steinknusing. Kan jeg anta at det er like dypt med fyllingssand mellom pillarene som de er dype?

Jeg trenger vel å komme ned ca. 40 cm for å få plass til singel, isolasjon og betong for nytt gulv, så oppsummeringen er: tror dere at jeg vil kunne komme ned så mye?

Takk!

// A

• Plantegning og fasadetegninger av et hus fra 1946, inkludert detaljer om kjellerplan, etasjeplan og seksjon, samt mål for fasader.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.