Hei, jeg trenger hjelp med konstruksjonen av en veranda. Holder på med en veranda med målene 3600x5750m.
Den hviler på 9 pilar fordelt på 3 rader. De to fremre radene er nedgravd i bakken, mens bakerste rad er spesiell pga det finnes en støttemur til huset under.
Verandaen er ikke forankret i huset da jeg vil at de skal kunne bevege seg fritt fra hverandre i tilfelle de vil flytte på seg.
På pilene ligger deretter bjelkelag 195x45 og gulvregler oppå det 145x45. Jeg har dessuten satt ut ekstra "støttebein" som hviler på betongplater oppå bakken.
Problemet jeg har støtt på er at konstruksjonen "svaiar" hvis jeg forserer bevegelsen. Ikke sidelengs, der er den stum, men fremover/bakover beveger den seg. Jeg vil jo at den skal være stum helt og holdent, så nå ville jeg trenge hjelp med hvordan jeg kan "låse" konstruksjonen så den ikke "svaiar".
Jeg funderer om jeg kan sette regler på utsiden eller undersiden av bjelkene så jeg låser dem sammen, om det ville gjøre at den da blir stum? Tenker at om jeg setter på utsiden så fester jeg med 90 graders vinkeljern som i sin tur "låser", alternativt skru dem fast i underkant på bjelkene?
Eller bør/skal jeg gjøre på en annen måte for å få bort "svaien". Går jeg bare på gulvet er den jo stabil, men man vil jo at det skal være helt stum alltid.
Min tanke er å sette skjørtekledning rundt så jeg antar at det i seg selv vil stabilisere en del. Men vil gjerne høre meninger om noen kan dette bedre
Begynn med å sette kryssstag, for eksempel 45x70 mellom de ytre pilarenes stolper i rad 2 og 3. (De to bærelistene lengst fra huset, med trestolper mellom bærelist og pilarer.)
Hvis du synes det blir tilstrekkelig stabilt, kan du stoppe der. Det er likevel nok bra å gjøre det også i midten.
Selv om det er stabilt sidelengs, skader det ikke å gjøre noe lignende der. Det bør fungere å sette skråstivere fra den nedre delen av stolpene* opp til bærelisten i ca. 45 graders vinkel. Også her de to ytterste bærelistene/pilarrader fra huset.
* De som er festet i pilarjern.
Begynn med å sette kryssstag, foreslått 45x70 mellom de ytre pilarenes stolper i rad 2 og 3. (De to bærebroene lengst ut fra huset, med trestolper mellom bærebro og pilar.)
Hvis du synes at det blir tilstrekkelig stabilt kan du stoppe der. Er nok uansett bra å gjøre også i midten.
Selv om det er stabilt i sideveis retning så skader det ikke å gjøre noe lignende der. Det bør fungere å sette skråstag fra den nedre delen av stolpene* opp til bærebroen i ca 45 graders vinkel. Også her de to ytterste bærebroene/pilarradene fra huset.
* De som er festet i piljern.
Da kryssstag er nytt for meg, kan jeg da sette en regel på hver side av stolpen eller må "krysset" sitte på samme side av stolpen om du forstår hva jeg mener?
Et spørsmål til. Da plintradene ikke sitter helt rett, bør jeg bygge på plintstolpen så regelen kommer rett, eller går det like bra at de sitter litt "snevt" om du forstår hvordan jeg mener?
Antar at du mener mellom plintradene? Ser ut som at plintene kanskje ikke er helt i linje?
Uansett så går det bra å la dem gå litt skjevt. Det kan ikke dreie seg om så store skjevheter.
Når skråstøttene går litt skjevt på den måten (også) så betyr det at kraften får en liten del som kommer til å gå i sideveis retning. Om da skråstøttene også sitter i sideveis retning så tar de opp kreftene.
Antar att du mener mellom plintradene? Ser ut som at plintene kanskje ikke er helt i linje?
Hvordan som helst så går det bra å la dem gå litt skjevt. Det kan ikke dreie seg om så store skevheter.
Når skråstøttene går litt skjevt den veien (også) så betyr det at kraften får en liten del som kommer til å gå i sidelengs. Om da skråstøtter også sitter i sidelengs så tar de opp kreftene.
Det var ikke så stor forskjell som jeg trodde når jeg sjekket nærmere så jeg kjørte på. Jøss for en forskjell det ble i stabilitet. Har dog enda bare satt kryss på de ytre som du sa. Litt beveger den seg, men nå er det en "naturlig" bevegelse som jeg har regnet med da jeg ikke har forankret i huset. Men skal stive opp noen flere så blir det nok helt stille. STOR TAKK!!
Det bør også være nok med to diagonalstag i en V fra fremre ytre stolper som møtes ved midtstolpen i bakre raden.
Skruvlimte liggende 45x95 mot bærebjelkenes underkant.
Sånn her:
På bildet var bare den ene diagonalstraveren satt på plass.
Alt annet "krafs" på bildet som sitter på stolpene er bare midlertidig under byggingen og ble fjernet når
terrassen ble lagt.
Det bør også være nok med to diagonalstag i en V fra de fremre ytre stolpene som møtes ved midtstolpen i bakre raden.
Skruvlimmade liggende 45x95 mot bærbjelkene sin underkant.
Slik:
[bilde]
På bildet var bare den ene diagonalstangen satt på.
Alt annet "krafs" på bildet som er festet til stolpene er bare midlertidig under byggingen og ble fjernet når
plattingen ble lagt.
/Göran
Takk! Skal sjekke opp denne
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.