Hei!

Vi planlegger å gjenbruke deler til vår carport og bygge en terrasse i stedet. Jeg lurer på om dere kan hjelpe meg med bæreevnen til konstruksjonen.

Planen er å feste en bærebjelke i betonggulvet i huskroppen, og bruke IPE-bjelken som allerede er der.

Se bildet nedenfor. Ifølge byggesøknaden som eieren sendte inn ved byggingen av carporten, er det følgende konstruksjon.

Søyler RHS 100x100 festet i betongplinter 0,9 meter dype. IPE 240 bjelke i forkant.

Den er ca. 7 meter bred, og 3 meter fra huskroppen.

På bildet ser dere konstruksjonen. Så det jeg lurer på er om det er greit å bruke søyler og bjelke og om det tåler en terrasse?

Mvh Rickard

• En carport ved et murhus med en bil parkert under. Carporten har støttebjelker og tak, med trepelere og betongplinter som fundament.
Hei,
Har jeg oppfattet det riktig at dere vil bygge en terrasse oppå carporten? Hvor i landet er det hen? /K

K kayen85 skrev:
Hei,
Har jeg oppfattet det riktig at dere vil bygge en terrasse oppe på carporten? Hvor i landet er det hen? /K
Hei!

Ja, det er korrekt. Vi bor i Älmhult, Småland.

R Rickie skrev:
Hei!

Jeg det er korrekt. Vi bor i Älmhult, Småland.
Stålet holder forutsatt at du stiver av bjelken mot vipping. IPE-bjelker bøyer seg lett ved høy belastning og i dette tilfellet så blir ustabilitetsbrudd dimensjonerende. Du har ikke angitt tykkelsen på søylene men når jeg regner med 4mm godstykkelse så er det veldig lav utnyttelsesgrad.

Selv om stålet skulle holde, vil det bli en veldig svaiende konstruksjon, hovedsakelig på grunn av bjelkens lange spennvidde. Det løses enklest med en ny søyle på midten. Deretter må terrassebjelkelaget fungere litt som en stiv plate, ettersom konstruksjonen i dag er for svak sideveis til å bare legge en terrasse på.

Hei!

Takk for deres svar!

@kayen85 Tykkelsen får jeg til rundt 10 mm, se vedlagte bilder. Er det noe annet jeg skal måle med?

@bossespecial Jeg kan/ønsker ikke å ha en søyle i midten, det ville fjerne funksjonen av en Carport for oss? Kan man stive det opp som på mitt fine bilde / forklaring? Ville det hjulpet?
Bil parkert i en carport uten midtstøtte, viser tak- og veggkonstruksjon. Carportens tak ser ut til å være stivet opp med tykkelse rundt 10mm. En skyvelære måler tykkelsen på en metallsøyle, viser rundt 10 mm. En skyvelære måler tykkelsen på en metallstang i et byggprosjekt, med en bil synlig i bakgrunnen.

Å sette små diagonaler i hjørnene med så lang spennvidde er ikke hensiktsmessig, mye på grunn av at det oppstår veldig store tvangskrefter som kan være vanskelige å håndtere. Så er jeg tvilsom til om de små diagonalene har noen større effekt akkurat i denne sammenhengen.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.