Stålet holder forutsatt at du stiver av bjelken mot vipping. IPE-bjelker bøyer seg lett ved høy belastning og i dette tilfellet så blir ustabilitetsbrudd dimensjonerende. Du har ikke angitt tykkelsen på søylene men når jeg regner med 4mm godstykkelse så er det veldig lav utnyttelsesgrad.
Selv om stålet skulle holde, vil det bli en veldig svaiende konstruksjon, hovedsakelig på grunn av bjelkens lange spennvidde. Det løses enklest med en ny søyle på midten. Deretter må terrassebjelkelaget fungere litt som en stiv plate, ettersom konstruksjonen i dag er for svak sideveis til å bare legge en terrasse på.
@kayen85 Tykkelsen får jeg til rundt 10 mm, se vedlagte bilder. Er det noe annet jeg skal måle med?
@bossespecial Jeg kan/ønsker ikke å ha en søyle i midten, det ville fjerne funksjonen av en Carport for oss? Kan man stive det opp som på mitt fine bilde / forklaring? Ville det hjulpet?
Å sette små diagonaler i hjørnene med så lang spennvidde er ikke hensiktsmessig, mye på grunn av at det oppstår veldig store tvangskrefter som kan være vanskelige å håndtere. Så er jeg tvilsom til om de små diagonalene har noen større effekt akkurat i denne sammenhengen.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.