Vi skulle trenge å skaffe en grind for å holde vår datter på tomten. Vi har et gammelt gjerde, kanskje 70-80 cm høyt. Ved innkjørselen er det et hull på drøyt 4m, og der hadde vi tenkt å sette en dobbelgrind. Slutten av gjerdet ved innkjørselen ser slik ut på begge sider:

http://picasaweb.google.com/kerstin.hoyer/Grind#5365069471563261442

Vår idé er å slippe å sette nye stolper til grinden i bakken og bruke dem som finnes (de sitter som berget). Vi tenkte å skru fast en tykk trestolpe (vertikalt) i slutten av gjerdet (foreslått å feste med en skrue i hver regel som gjerdet sitter i og en skrue i betongblokken som hele gjerdet står på). Tror dere at det ville funke og holde?

Selve grinden skal jeg snekre sammen av oppreiste bord som ser ut som de i gjerdet som jeg tenkte å feste i to horisontale regler, akkurat som selve gjerdet er. Tror dere at det er nok, eller trenger man et diagonalt stag også? Hver grindehalvdel blir jo nesten 2m bred.

Og sist men ikke minst lurer jeg på om noen har en tegning på en enkel grind. Jeg lurer mest på om det er så enkelt som jeg tror å sette hengsler i kanten og skru det i stolpen eller om man må tenke på noe mer?
 
C
Du må ha en diagonal regel og kanskje til og med ekstra støtting med en dragstøtte (eller hva det kan tenkes hete i virkeligheten) ovenfra, når porten blir så stor.
 
ceetah1: Hva mener du med støtten ovenfra?

Eventuelt vurderer vi å sette hjul i ytre ende av hver grindhalvdel så de hviler på bakken og er lettere å dra. Det ville jo gi ekstra støtte, men kanskje ikke tilstrekkelig mye?
 
Nesten bedre å gjøre motsatt. Nesten alle tegninger er laget med trykkstøtter, men det er betydelig bedre med en dragwire eller så. Setter man så inn en vantskrue så blir det justerbart også. Trykkstøtten tørker og krymper med tiden.
 
mats_o: Bra poeng der med at trykkstøtten tørker og krymper, det er noe jeg har opplevd kraftig i et antall grinder jeg har laget til hestehager, noe som resulterte i en kjedelig liten heng på grindene. Etter å ha sett hvor mye de har hengt seg bygde jeg de resterende grindene med 1.5 cm "for mye" helling, og de har hengt seg ned akkurat i jevn høyde. Men bygger jeg flere skal jeg definitivt prøve med en trekkwire i stedet, flott tips. Hengende grinder irriterer meg nemlig grenseløst :D
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.