....trengs det mykfug på en trefasade ligger platene antagelig feil. Dessuten mykfug uten farge på indikerer at noen allerede har forstått at det er et problem.....

• Liker
Sva og 5 andre
  • Laddar…
Lucky2015
E.F E.F skrev:
Hei, jeg så at det ikke stod rett til med vårt gulv og bestemte oss for å rive opp, ser det er vått/fuktig. Skal vente til helgen for å ta oss en titt på utsiden, rive opp planker osv.. men hva tror dere? Hva skal man se etter og tenke på??

Dette må ha skjedd i forbindelse med at vi har hatt så mye storm/regn den siste tiden.
Det er sørvest og det føles som at all vær foregår akkurat i denne delen av huset.
Takknemlig for hjelp/tanker!
[bilde] [bilde] [bilde] [bilde] [bilde] [bilde]
Begynn med å ringe forsikringsselskapet og gjør en skademelding for å begynne med så sender de ut noen.

Lucky2015
Monterte du vinduene selv eller var det et firma som gjorde det? Var det lenge siden vinduene ble installert?

E.F
Lucky2015 Lucky2015 skrev:
Monterte du vinduene selv eller var det et firma som gjorde det? Var det lenge siden vinduene ble installert?
Det var et firma, vi har bare bodd der i 5 år. Ikke noe vi selv har gjort med andre ord.

E.F E.F skrev:
Det var en firma, vi har bare bodd der i 5 år. Ikke noe vi selv har gjort med andre ord.
Vinduet ser litt merkelig ut, lurer på om de har festet gavlene så de er tette i bretten? Gavlene virker å være tette mot smyglistene. Man ser ikke om de har fall eller bakfall? Det er litt for lite utstikk, det bør være ca: 35-45 mm.. Er det platen som sitter i karmkonstruksjonen eller en ettermontert en som er oppbrettet i hjørnene/endene?

• Liker
erkkia
  • Laddar…
Lucky2015
E.F E.F skrev:
Det var en firma, vi har bara bott där i 5 år. Inget vi själva gjort med andra ord.
Kontakt tidligere eier av boligen din og be om fakturakopi/avtale eller hvem som har utført arbeidet. Reklamer deretter feilen til håndverkeren. Du skal gjøre det innen 2 måneder fra det at feilen ble oppdaget, og reklamasjonsretten er 10 år på bygninger.

Reklamer feil
Har det blitt feil skal du klage, reklamere, hos håndverkeren så snart som mulig eller innen "rimelig tid". En reklamasjon som gjøres innen to måneder etter at du oppdaget feilen anses alltid ha kommet i rett tid. Du har rett til å reklamere feil i opptil tre år etter at arbeidet er avsluttet. Når det gjelder arbeid på mark, bygninger og andre faste ting har du rett til å reklamere i opptil ti år.

Tjenesten anses som feilaktig hvis resultatet ikke har blitt hva du har rett til å kreve, for eksempel hvis:

• arbeidet ikke er fagmessig utført
  • resultatet ikke ble det dere kom overens om
  • håndverkeren har unnlatt å gi viktig informasjon, for eksempel ikke informert om at
  • benkeplaten du valgte til det nye kjøkkenet ikke tåler vann
    resultatet ikke stemmer overens med reklameopplysninger fra bedriften
Hvis det blir feil kan du:

• kreve at feilen avhjelpes uten kostnad for deg
  • kreve prisavslag hvis feilen ikke avhjelpes
  • heve avtalen helt eller delvis
  • Det er viktig at du reklamerer til håndverkeren slik at han får mulighet til å rette opp feilen. Gjør du ikke det, eller venter for lenge med å reklamere, mister du dine rettigheter

• Liker
U i CAR og 1 annen
  • Laddar…
E.F E.F skrev:
Hei, jeg så at det ikke sto rett til med vårt gulv og bestemte oss for å rive opp, ser det er vått/fuktig. Skal vente til helgen for å ta oss en titt på utsiden, rive opp planker osv.. men hva tror dere? Hva skal man se etter og tenke på ??

Dette må ha blitt i forbindelse med at vi har hatt så mye storm/regn den siste tiden.
Det er sørvendt, og det føles som all vær foregår nettopp i denne delen av huset.
Takknemlig for hjelp/funderinger!
[bilde] [bilde] [bilde] [bilde] [bilde] [bilde]
Hvordan er det med tomten utenfor? Skråner terrenget mot huset?

• Liker
Lucky2015
  • Laddar…
D droopy skrev:
TS bør ringe sitt forsikringsselskap og la dem komme på en titt. Det første han skal gjøre.
Deretter en byggmester som kan rive og gjenopprette .
finns nog inget forsikringsselskap som tar kostnaden for vann som har trengt inn utenfra. Det pleier de alltid å fraskrive seg fra...

da er nok mulighetene å ta det med firmaet som installerte vinduene større.

• Liker
Linnea86 og 4 andre
  • Laddar…
ser jo ut til å ha rent langs veggene kanskje tippe på at det kan være et rør som lekker .. men vanskelig å se på bildene

Lucky2015
M Morgonskiftet skrev:
finns nok ikke noe forsikringsselskap som tar kostnaden for vann som har trengt inn utenfra. Det pleier de alltid å fraskrive seg fra...

da er nok mulighetene for å ta det med firmaet som installerte vinduene større.
Jeg synes nok likevel at man bør melde fra til forsikringsselskapet. De har mange unntak men enkelte skader dekkes. Men vanskelig å svare på uten å vite hvilket selskap personen har samt hvilken forsikringsdekning. Man kan ikke få annet enn et avslag og verdt å prøve.

Her er et eksempel fra konsumenternas.se

Jeg har fått inn vann i kjelleren. ... For at villa forsikringen skal gjelde må lekkasjen skyldes at et rør har gått i stykker eller at vann har strømmet fra overflaten direkte inn i bygningen gjennom ventil, vindu eller døråpning. Forsikringen gjelder også om vannet har kommet opp fra avløpet.

E.F
Vi har begynt å rive, på innsiden kan man se at plankene er helt tørre, det er ingenting som renner ovenfra og nedover iallfall.
Jeg tror at det kan være mellom platene/beslagene. Man kan se på bildene. Eller hva sier dere?

Ps. Jeg har meldt til forsikringsselskapet, og de vil dekke skadene på innsiden/gulvet.

• Liker
UffePlåtis og 1 annen
  • Laddar…
E.F E.F skrev:
Vi har begynt å rive, på innsiden kan man se at plankene er helt tørre, det er ingenting som renner ovenfra og ned i hvert fall. Jeg tror det kan være mellom platene/blikket. Man kan se på bildene. Eller hva sier dere?

Ps. Jeg har meldt til forsikringsselskapet og det kommer til å dekke skadene på innsiden/gulvet.
Kan det være slik at ikke blikket sitter i sporet på vinduskarmen, hvis ikke så kan vann følge med inn mellom plate/karm eller om det følger med fra gavlen på en eller annen måte ettersom det ikke er tilstrekkelig spring på blikket. Det ser ikke fagmessig utført ut i alle fall.

• Liker
E.F
  • Laddar…
Mats-S
Bra at du har anmeldt til fsk-selskapet slik at det håndteres videre profesjonelt, vi her på forumet spekulerer jo mest, umulig å avgjøre årsaken til en vannskade uten å være på stedet.
Men noe jeg lærte meg i løpet av mine 20 år som tømrer/tømmermann er at;
Vannets veier er uransakelige, det kan gå alle retninger, horisontalt og vertikalt ☔

• Liker
U i CAR og 2 andre
  • Laddar…
Mats-S John Smith skrev:
Bra at du har meldt fra til forsikringsselskapet så det blir håndtert profesjonelt videre, vi her på forumet spekulerer mest, umulig å avgjøre årsaken til en vannskade uten å være på stedet.
Men noe jeg lærte under mine 20 år som snekker/tømrer er at;
Vannets veier er uransakelige, det kan gå i alle retninger, horisontalt og vertikalt ☔
Og kapillært!

Mats-S
UffePlåtis UffePlåtis skrev:
Å kapillært!
Akkurat ... det er den kraften som er så vanskelig å innse, det er et must å være på plass for å kunne vurdere den, glem alle spekulasjoner da!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.