Hei!

Holder på å planlegge en innglasset veranda som skal kunne brukes mer eller mindre året rundt. Jeg har i dag en eksisterende veranda med vanlig 28 mm terrassebord på 120 mm bjelker bygget etter alle kunstens regler.

Se nedenfor bilde som illustrerer mitt spørsmål, som sikkert er enkelt å besvare for snekkere/byggingeniører:

altan.png

Mine spørsmål er antakelig følgende:

* Hvordan skal "skjøten" mellom INNE og UTE være? Er det for eksempel korrekt å sette glassprofilen på gammelt terrassebord eller skal denne STÅ "INNE"? Hvordan gjør jeg i så fall for å forhindre at det kommer vann inn under profilen? Eller er det korrekt å sette profilen på terrassebordet? Hvordan gjør jeg i så fall for at vann ikke skal komme inn under profilen eller mellom terrassebordene? Jeg ser ikke hvordan jeg skal klare å tette skikkelig her.

* Jeg kommer på en av veggene til å bygge en vanlig trevegg med vindu i. Her får jeg jo samme problem med den bjelken man legger i bunnen av veggen, den vil jo bli eksponert av elementene og kan jo eventuelt råtne, uansett om jeg legger den på terrassebordet eller på INNE-gulvsponplaten.

Har vurdert for eksempel plåt eller annet men vannet kan jo renne under plåten mellom eksisterende terrassebord. Den eneste muligheten jeg ser er å legge en slags plast med dryppekant utover slik at vann som kommer sidelengs treffer plasten og renner av, altså forsøke å plastre inn alt som IKKE skal komme i kontakt med vann (sponplate, isolasjon, etc). Denne plasten må jo legges litt høyere. Er det et fornuftig alternativ?

Tar gjerne imot tanker og tips om hvordan jeg skal gjøre det, vil jo ikke at verandaen råtner bort eller mugner etter den første vinteren og snøsmeltingen.

Under verandaen er det tørt med grus og singel, har vurdert å legge plast også her for å hindre fukt i å trenge opp fra jorden ca 1 dm under singelen, men kanskje det er unødvendig?

Hvor glassprofilen skal stå avhenger nok litt av byggehøyden på de forskjellige gulvene og listverkets utseende. Det forekommer nok begge deler. Tetting skjer jo både med lister/plater og i kombinasjon med fugemasse.
For bunnregelen på veggen ville jeg brukt en trykkimpregnert regel. Offerbord eller plate på utsiden.
Viktig for god funksjon i begge tilfellene nevnt ovenfor er et godt overheng på taket med regnvannsystem.

Er det mulig å ventilere noe under? I så fall tror jeg det er tilstrekkelig.

Jeg mistenker at tegningen din kanskje ikke er helt i skala med tanke på mengden isolasjon?
Har du vurdert celleplast?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.