Vårt gulv på badet i andre etasje har sunket betydelig (ca 1.5cm) og jeg er redd for at det sakte men sikkert fortsetter. Dette på grunn av avløps-/rørdragninger langs veggen på 50-tallet som resulterte i at gulvbjelker måtte sages av og "henges" opp med hjelp av "jernprofiler" i en tverrgående avlaster.
Noe har nå skjedd med denne konstruksjonen. Dumt nok undersøkte vi ikke dette da vi pusset opp badet med avrettingsmasse, gulvvarme og fliser. Hva skal vi gjøre? Jeg vurderer å plassbygge en bokhylle i stuen nedenunder som "støtter" opp den delen av gulvet som gir etter. Tenker jeg riktig? Og i så fall, finnes det noen gode tips når jeg skal konstruere denne bokhyllen.
Stor takk på forhånd!
Noe har nå skjedd med denne konstruksjonen. Dumt nok undersøkte vi ikke dette da vi pusset opp badet med avrettingsmasse, gulvvarme og fliser. Hva skal vi gjøre? Jeg vurderer å plassbygge en bokhylle i stuen nedenunder som "støtter" opp den delen av gulvet som gir etter. Tenker jeg riktig? Og i så fall, finnes det noen gode tips når jeg skal konstruere denne bokhyllen.
Stor takk på forhånd!
Om gulvet har sunket - Hva har da skjedd med veggene? Hvis de ikke har beveget seg så er risikoen overhengende for at tetningslaget er sprukket i gulv/veggvinkelen og badet ryker igjen. Surt.
Jeg hadde begynt med å fjerne fugemassen i vinkelen og forsøkt å fastslå hvorvidt tetningslaget er helt eller ikke før jeg gikk videre.
Jeg hadde begynt med å fjerne fugemassen i vinkelen og forsøkt å fastslå hvorvidt tetningslaget er helt eller ikke før jeg gikk videre.
Saken er den at gulvet hadde allerede satt seg før vi gjorde om på badet. Muligens har det sunket noen millimeter, men jeg tror/håper ikke tettsjiktet har blitt ødelagt. På den andre siden er dette på et gulvområde som ikke kommer til å ha vann på seg (selv om det er et bad
). Likevel en god bemerkning!
ACME skrev:Om gulvet har sunket -Hva har da skjedd med veggene? Hvis de ikke har beveget seg, er risikoen overhengende for at tettsjiktet er sprukket i gulv/veggvinkelen og at badet går igjen. Sur.
Jeg hadde begynt med å fjerne fugen i vinkelen og forsøkt å fastslå om tettsjiktet er helt eller ikke før jeg gikk videre.
Du skriver at gulvet hadde satt seg før baderomsrenoveringen. Sjekket du ikke da hvordan bjelkelaget så ut? Vet du når det satte seg, og på grunn av hva? Er du sikker på at det skyldes de avvekslede bjelkene? Det høres ut som ditt hus er gammelt, at gulv og tak i eldre hus heller er ikke uvanlig. I mitt kalksteinhus fra midten av 1800-tallet varierer takhøyden ca 12 cm i stuen. Da jeg la opp for et baderomsgulv var det betydelig forskjell på gulvbjelkenes høyde. Gamle hus ser sånn ut. Men hvis du fortsatt ser bevegelser er det nok mer alvorlig, og har gulvet sunket en eller et par millimeter siden du gjorde badet har du nok et problem. Er du usikker, riv opp og undersøk eller ta kontakt med en bygningsingeniør. Vanskelig å si noe uten å vite mer.Coronet skrev:
Tompa
Klikk her for å svare