Dessverre er dine flotte skisser ikke selvforklarende. Plantegninger over kjeller og første etasje er absolutt nødvendige. Det samme gjelder en seksjon gjennom veggen som skal fjernes.

Sorry, unnskyld mine gamle tegninger.... Tusen takk for at dere likevel sender kommentarer for å hjelpe meg!!
Her kommer noen flere som jeg håper forklarer hvordan det skal bli tenkt!

Bygningsplan for utgraving av kjeller og utvidelse av garasje. Balken er markert i rødt, utgraving i grønt, og viser høyder og dimensjoner.

Byggtegning med utgravning markert i grønt og ny bjelke i rødt. Viser kjellerplan og garage som skal utvides. Datert 1970-09-28.
Kjeller med utgraving i grønt.

Planløsning av hus med kjeller og garasje. Ny bjelke markert rødt i stue for å erstatte eksisterende garasjevegg.
Planløsning på etasjen over kjelleren som skal graves ut. Den nye bjelken markert i rødt.

Byggetegning av kjeller med markeringer for utgraving i grønt og ny bjelke i rødt; viser også et forstørret område av det gamle garasjerommet.
Ovenfor ser man den gamle garasjen som skal bli større er det tenkt. Bjelken skal erstatte eksisterende garasjevegg og den korte bjelken som finnes i dag.

Dette er nok mer en sak for @bossespecial enn for meg. Noen spørsmål uansett. Jeg forstår ikke hva den øverste seksjonen gjør her? Den viser jo en helt annen utførelse. Hva har du tenkt å gjøre med ytterveggens fundamentering? Den som i dag består av betongbjelker på søyler? Hvis vi ser bort fra disse funderingene, føles tanken på en stålbjelke likevel ganske tvilsom. Det dreier seg om minst en HEA 260 som i den aktuelle lengden veier ca. 600 kg. Jeg har vanskelig for å se hvordan man med rimelige metoder skal kunne få den på plass. En midtstolpe ville lette betraktelig. Med en midtstolpe blir limtre også fullt mulig. Mye lettere å håndtere i den gitte og vanskelige situasjonen.

Beklager mine dårlige og gamle tegninger.
Jo mer jeg tenker på dette og rett meg gjerne om jeg tar feil.
Men bjelkene vil bare trenge å holde for gulvet ovenfor, altså kjøkkenet:
Lyst kjøkken med integrerte apparater, lys parkettgulv og delvis synlig stue med leker og stripet teppe i bakgrunnen.

Vekten fra taket med snø er konstruert i dag for å gå ned i ytterveggene og slik vil det fortsette å være.

Bjelken og veggen som er under kjøkkengulvet i dag, bærer opp gulvet og dessverre har man skjøtet trestokkene på midten der den gamle garasjeveggen står under.
Reglene er 3+3 meter:
Bilde viser gamle trebjelker festet til en betongvegg, med spindelvev i hjørnet mellom bjelkene.

Så den nye bjelken skal sørge for at disse skjøtene i trestokkene ikke endres.

Jeg tenker at man kanskje setter inn to mindre bjelker. Rommet er knapt 6 meter bredt.
Da blir det knapt 2 meter mellom vegg - bjelke - bjelke - vegg.
Skjøtene i stokkene vil da henge midt mellom to jernbjelker, ca 1 meter fra bjelkene.

Utsikt under ett golv i pågående byggprojekt, med synliga balkar och rör, samt röd markering där ny balk ska installeras.

Oppe i kjøkkenet ville de havne omtrent slik:
Kjøkken med illustrerte posisjoner for nye bjelker i rød og gammel vegg/bjelke i oransje, sett fra over kjøkkenet mot stuen.
Rød bjelke er de nye og oransje er den gamle veggen+gamle bjelken.

De nye bjelkene vil svaie på 9 meter så klart, og man vil trenge å kompensere for dette.
Men lasten på bjelkene burde man kunne regne til ca 100kg per meter eller er det helt feil?

Sist redigert:
Det er klart at med doble bjelker så kan du gå ned noe i dimensjon. Men du havner likevel på minst HEA 240, som veier 500 kg når den er 8,5 m lang.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.