Skal rive bærende vegg på 6m på en en og en halv planare..
Har fått mål på limtrebjelke 115x630 som kunne fungert med, men er ikke et alternativ siden takhøyden ligger på 240 ville slå i skallen hver gang jeg passerer.
Nå til problemet, ifølge karen som tegnet huset så bør stålbjelken tåle minst 8kn/m for å være på den sikre siden gardere seg og regne 10kn/m. Byens stålgrossist beregnet dette med litt opplysninger om huset og kom frem til en hea bjelke på 400mm!!!! Behøvdes? Er jo gigantisk veier 750kg. Finnes "småtabell" på nettet og ifølge den tilsvarer en 115x630 limtre HEA 240 ikke en 400...
Rett meg om jeg tar feil men høres mye ut? Hadde det funnets en konstruktør her oppe i skogen så hadde jeg hyret en men finnes ikke..
Så om noen erfaren kan regne litt eller tipse meg om en konstruktør via telefon ville vært veldig bra.
Husets bredde: 9200mm
Takvinkel: 38 grader
Bærende vegg: 6m
Mål mellom takstoler: 1200
Bor i Arvidsjaur så ligger jo en meter snø på taket om vinteren.
Om jeg går ut fra at "karln som tegnet huset" hadde peiling og du dermed får ca 6 tonn utbredt last (10kn/m), så klarer du deg med en HEA220.
Jeg har da dimensjonert mot nedbøyning som jeg satt til maks 15mm (spennvidde/400), bjelken tåler altså betydelig mer last før plastisering.
Vær oppmerksom på at denne beregningen helt utgår fra oppgaven 10kn/m, stemmer ikke den så stemmer ikke min konklusjon.
Målet virker helt urimelig. Jeg er dog ikke konstruktør.
Men hvordan ser det ut, du skriver om snølast osv. Men ofte føres den ned på ytterveggene via takstolene. Er din konstruksjon slik at bjelken virkelig må ta en del av snølasten også?
Vi har stålbjelke i mellometasjen (2-planshus), i en utvidet del som er ca 5 x 8m. Bjelken har ca 5m spennvidde, og tar opp last fra 4m gulv i hver retning.
Det er en HEA 180 bjelke i vårt tilfelle.
Nå har vi riktignok to bjelker som ligger med ca 2m mellom. Men det skyldes en trapp som kommer opp akkurat der bjelken skulle gått. Fra begynnelsen var det en bjelke inntegnet. Det ble endret til en på hver side av trappen, men dimensjonen ble ikke endret.
Du har jo dels litt lengre spennvidde, og større bredde som gir mer last på bjelken. Så du trenger kanskje litt mer enn en HEA180. Og OM lasten fra yttertaket virkelig kommer ned på denne bjelken, så kanskje du trenger vesentlig mer. Men i så fall er trolig også den grove limtrebjelken for svak.
Vi har en limtrebjelke i mønet på utvidelsen det gjelder. Hvis jeg husker riktig er den 470mm høy (5m lang). Men som sagt, dette er i Stockholm, mindre snølast. Og litt mindre spennvidde enn i ditt tilfelle.
Takk for raskt svar!
Jo jeg stoler på pensjonisten. Absolutt minimum 8kn/m men føles tryggere å overdimensjonere et hakk da man likevel bygger så det holder for all vår snø.. La oss si at jeg går for en 220/240, er det mulig å sette tre i hver ende eller gjelder stål ned til betongen? Har vært i kontakt med forskjellige personer og alle sier forskjellig..
Synes også det hørtes så urimelig ut derfor måtte jeg forske videre i det. For skal jeg sette inn en 400 så får det bli andre løsninger i stedet..
Som du sier så selvfølgelig tar ytterveggene opp vekten fra snøen bjelken (veggen) tar ikke hele selv.
Takk for raskt svar!
Jo jeg stoler på pensjonisten. Absolutt minimum 8kn/m men kjennes tryggere å overdimensjonere et hakk når man uansett bygger så det holder for all vår snø.. La oss si at jeg går for en 220/240 er det mulig å sette tre i hver ende eller gjelder stål ned til betongen? Har vært i kontakt med ulike personer og alle sier ulikt..
Jeg ville satt stålpilar (men jeg er i og for seg maskiningeniør også) men det fungerer med tre også, bare man dimensjonerer riktig. Men tenk på at betongfundamentet skal klare opptil 3 tonn last ved hver pil også.
Jeg har en 5400 mm lang HEA 200 bjelke som erstatter hjerteveggen over stuen/spisestuen, som går tvers gjennom hele huset. Bjelken ligger inne i loftsbjelkelaget og er dermed ikke synlig.
Loftet er riktignok mest et lagringsloft med bokhyller og annet "skrot", og enkelt innredet. Det hele føles dog veldig stabilt.
Takstolenes spennvidde er 8400 mm til ytterkant yttervegger.
Når det gjelder betongplaten, var opplysningene usikre fra 80-tallet om de var 6-7cm eller 10cm tykk. Uansett tenkte jeg å legge en solid stålplate under for å minimere punkttrykket som blir.
Tenkte faktisk ikke mer enn det om saken, men hva tåler en betongplate?
Hei
Jeg sitter og prøver å regne ut hvilken bjelke jeg trenger i kjelleren min som skal graves ut.
Det er mange ting å holde rede på etter man har lest her og i andre tråder.
Noen som har erfaring og kan hjelpe meg i riktig retning?
Bjelken kommer altså til å bli nesten 9 meter lang.
Bjelken skal sitte der mellomveggen (langsiden som skal fjernes) som i dag bærer opp overetasjen:
Før:
For å kunne svare på dette trengs det noen tegninger av huset samt hvor i landet huset ligger for å kunne regne ut hvilke laster som belaster bjelken. Generelt er 9m veldig langt for en fritt opplagt bjelke, noe som vil gjøre at den blir veldig høy. Du bør nok vurdere å plassere en søyle under bjelken.
Ja, det blir en lang bjelke. 9 meter er lang spennvidde.
Det ville vært kjedelig om man må sette en søyle i midten, litt av forhåpningen var å kunne spille bordtennis i kjelleren.
Huset står i Stockholm.
I rommet over kjelleren er det kjøkken og sofagruppe.
Ingen bærende vegger.