B
Forsøkt å få klarhet i dette, og det finnes ulike råd... har en nybygd bod som skal være oppvarmet hele tiden. (18-20 grader). 170mm bjelkelag over søylefundament som er lukket med ventilasjon så mer likt krypkjeller.

har i dag gulvspon og skal legge et laminatgulv på. Skal jeg legge en fuktsperre først? Noen, for eksempel svensk tre, angir fuktsperre, for øvrig under gulvspon, men det spiller jo mindre rolle. Men i vårt bolighus er det ingen fuktsperre i gulvet...

Hva ville dere gjort?

B
Ingen som har noen synspunkter :-).

Tobzter
Har bygd dette akkurat. Ikke noe plast i gulvet for min del

B
Tobzter Tobzter skrev:
Har bygd dette akkurat. Ble ikke noe plast i gulvet for min del
hvorfor ikke? Kanskje det holder med skumplasten under laminatet

Tobzter
Ja, de virker til å være litt 50/50 på om man skal ha det eller ei. Og jeg tok beslutningen å skippet det helt enkelt :)

Konstant oppvarming sier at du kan ha plast, ikke at det trengs. Det avgjørende er hvilken fuktmengde som vil tilføres luften inne i hytta, samt hvor godt ventilert den blir.

Gulvsponet er i seg selv veldig fukttett, liksom limt laminatgulv. Så hvis ikke bjelkelaget er utført i like fukttett materiale eller enda tettere, bør det ikke være nødvendig. Uten fuktsperre kan en viss fukt (forholdsvis begrenset mengde, men enda) fra grunnen ventileres bort opp gjennom bjelkelaget.

B
Oldboy Oldboy skrev:
Konstant oppvarming sier at du kan ha plast, ikke at det trengs. Det avgjørende er hvilken fuktmengde som kommer til å tilføres luften inne i friggan, samt hvor godt ventilert den blir.

Gulvspånet er i seg selv veldig fukttett, liksom limt laminatgulv. Så om ikke trossbunnen er utført i like fukttett mtrl eller enda tettere så bør det ikke trengs. Uten fuktsperre kan en viss fukt (temmelig begrenset mengde, men likevel) fra grunnen ventileres bort opp gjennom bjelkelaget.
Ble ingen diffspærre. Kommer til å sove der iblant. Kommer til å ha en liten ftx som ventilerer så ikke mye fukt tilføres. Ligger jo foam under også nå. Så det blir nok bra.:-)

B
Trossbunnsplate av fibersement brukes

Trossbunnplate av sement er ganske fukttett, men den er skjøtet rundt omkring der visse fuktutvekslinger skjer.

Det blir nok bra. Jeg ville ikke vært bekymret.

• Liker
Boan
  • Laddar…
B
Oldboy Oldboy skrev:
Trossbunnplate av sement er ganske fukttett, men den er jo skjøtet rundt der visst fuktutveksling skjer.

Det blir nok bra. Jeg ville ikke vært bekymret.
de skjøter som er frie teipet jeg med T-flex

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.